Matalan kynnyksen malli : toimintamallin kehittäminen asiakaslähtöisesti Peruspalvelukeskus Aava liikelaitoksen koulukuraattoripalveluihin
Kähkönen, Sari (2015)
Kähkönen, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211832
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211832
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yläkouluikäisille suunnattujen koulukuraattoripalveluiden asiakaslähtöinen kehittäminen. Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä, toimintatutkimuksellista lähestymistapaa hyödyntävänä kehittämishankkeena. Hanke toteutettiin Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän Peruspalvelukeskus Aava liikelaitoksen koulukuraattoripalveluissa. Hankkeen yhteistyökumppaneina toimivat kuntayhtymän alueella olevien kuntien sivistyspalvelut.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöisesti toimintamalli koulukuraattoripalveluihin. Hankkeen tarkoituksena oli lisätä nuorten osallisuutta heille kohdistettujen palveluiden kehittämistyössä ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä kehittämällä hyvinvointia edistäviä matalan kynnyksen palveluita kouluympäristössä.
Kehittämistoimintaan hankkeessa osallistuivat koulukuraattorit ja 8. luokkalaiset nuoret. Toimintamalli kehitettiin koulukuraattoreiden kehittämispäivässä 8. luokkalaisten nuorten esittämien, asiakasprosessiin liittyvien, toiveiden ja parannusehdotusten pohjalta. Nuorten ehdotukset koottiin learning cafe työpajoissa.
Uutta toimintamallia kutsutaan Matalan kynnyksen malliksi. Malli sisältää koulun arjessa toteutettavat osa-alueet: tuttuus, tiedotus, läsnäolo, asiantuntijuus ja jatkuvuus. Mallin osa-alueilla tavoitellaan kuraattoripalvelun ennaltaehkäisevää vaikutusta, jolloin palvelun piiriin hakeutumisen kynnys madaltuu sekä oppilailla, että heidän perheillään. Malliin kuuluvaa säännöllistä tiedotusta tukemaan kehitettiin tiedottamisen vuosikello.
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää asiakaslähtöisesti toimintamalli koulukuraattoripalveluihin. Hankkeen tarkoituksena oli lisätä nuorten osallisuutta heille kohdistettujen palveluiden kehittämistyössä ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä kehittämällä hyvinvointia edistäviä matalan kynnyksen palveluita kouluympäristössä.
Kehittämistoimintaan hankkeessa osallistuivat koulukuraattorit ja 8. luokkalaiset nuoret. Toimintamalli kehitettiin koulukuraattoreiden kehittämispäivässä 8. luokkalaisten nuorten esittämien, asiakasprosessiin liittyvien, toiveiden ja parannusehdotusten pohjalta. Nuorten ehdotukset koottiin learning cafe työpajoissa.
Uutta toimintamallia kutsutaan Matalan kynnyksen malliksi. Malli sisältää koulun arjessa toteutettavat osa-alueet: tuttuus, tiedotus, läsnäolo, asiantuntijuus ja jatkuvuus. Mallin osa-alueilla tavoitellaan kuraattoripalvelun ennaltaehkäisevää vaikutusta, jolloin palvelun piiriin hakeutumisen kynnys madaltuu sekä oppilailla, että heidän perheillään. Malliin kuuluvaa säännöllistä tiedotusta tukemaan kehitettiin tiedottamisen vuosikello.