Mainosjulkaisun suunnittelu ja toteutus Mum'sille
Kaketti, Hanna (2015)
Kaketti, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa mainosjulkaisu eettisen designin yritykselle Mum’sille. Julkaisun oli määrä keskittyä yrityksen uusiin tuotteisiin, joten toteutus vaati myös uusien tuotekuvien ottamista. Julkaisusta ei kuitenkaan haluttu katalogia vaan enemmänkin siinä haluttiin keskittyä mielikuvilla markkinoimiseen, joten tuotekuvien ei tarvinnut olla katalogimaisen selkeitä.
Tutkimuksella pyrittiin kartuttamaan kattava tietopohja suunnittelun lähtökohdaksi ja tueksi. Jo julkaistuun, samantyyppiseen materiaaliin tutustuttiin dokumenttiaineiston avulla, ja sitä analysoitiin yhteisten tekijöiden löytämiseksi mahdollisen trendin määrittämistä varten. Myös ulkoasun eri piirteitä eriteltiin. Tuotekuvia analysoimalla kerättiin tietoa siitä, mitkä seikat vaikuttavat erilaisten tunnelmien syntymiseen kuvissa. Lisäksi kerättiin ja analysoitiin dokumenttiaineistoa myös sanomalehtien ominaispiirteiden määrittämiseksi.
Toimeksiantajayritykseen ja sen visuaaliseen ilmeeseen perehdyttiin tuoteanalyysin avulla. Yrityksen perustajaa haastateltiin taustatiedon saamiseksi. Prototypointivaiheessa kehitettiin sekä konsepti julkaisuun tuleville tunnelmallisille tuotekuville että julkaisun muodolle tutkimustuloksiin pohjautuen. Viimeisestä kehitysversiosta saadun palautteen pohjalta muodostettiin lopullinen tuote. Tuote toimii tulevaisuudessa osana toimeksiantajayrityksen markkinointia.
Tutkimuksella pyrittiin kartuttamaan kattava tietopohja suunnittelun lähtökohdaksi ja tueksi. Jo julkaistuun, samantyyppiseen materiaaliin tutustuttiin dokumenttiaineiston avulla, ja sitä analysoitiin yhteisten tekijöiden löytämiseksi mahdollisen trendin määrittämistä varten. Myös ulkoasun eri piirteitä eriteltiin. Tuotekuvia analysoimalla kerättiin tietoa siitä, mitkä seikat vaikuttavat erilaisten tunnelmien syntymiseen kuvissa. Lisäksi kerättiin ja analysoitiin dokumenttiaineistoa myös sanomalehtien ominaispiirteiden määrittämiseksi.
Toimeksiantajayritykseen ja sen visuaaliseen ilmeeseen perehdyttiin tuoteanalyysin avulla. Yrityksen perustajaa haastateltiin taustatiedon saamiseksi. Prototypointivaiheessa kehitettiin sekä konsepti julkaisuun tuleville tunnelmallisille tuotekuville että julkaisun muodolle tutkimustuloksiin pohjautuen. Viimeisestä kehitysversiosta saadun palautteen pohjalta muodostettiin lopullinen tuote. Tuote toimii tulevaisuudessa osana toimeksiantajayrityksen markkinointia.