Handbok för affärssystem på Varova Oy
Bäckström, Jonathan (2015)
Bäckström, Jonathan
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211817
Tiivistelmä
Tämän hetken taloudellisessa matalasuhdanteessa huolintayhtiöillä on entistä vaikeampaa harjoittaa kannattavaa toimintaa. Matalasuhdanne ei vaikuta ainoastaan kuljetusyhtiöihin, vaan myös kuljetusyhtiöiden asiakkaisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että hintojen kilpailutus on jatkuvassa nousussa. Vaikka hinnan vaikutus kilpailutilanteessa on suuri, valintaan vai-kuttaa myös palvelun laatu sekä kuljetusyhtiön imago. Tämä tilanne tarkoittaa sitä, että huolintayhtiöitten täytyy käyttää kaikkia mahdollisia keinoja pysyäkseen kilpailukykyisi-nä.
Viime vuoden aikana Varova panosti imagonsa parantamiseen. Kotisivut uusittiin ja markkinointia tehostettiin. Osa imagoa jonka yhtiö antaa asiakkailleen on tarjouksen ul-koasu. Tätä haluttiin parantaa joten Varova käynnisti projektin jossa otetaan käyttöön uusi toiminnanohjausjärjestelmä myyntiosastolla. Tämä työn tarkoitus on laatia käyttö-opas uudelle toiminnanohjausjärjestelmälle.
Käyttöoppaat auttavat työntekijöitä oppimaan uusia tehtäviä. Ongelma on usein siinä, että vaikka yhtiöllä on käyttöopas, työntekijät eivät välttämättä käytä sitä. Tämä johtuu usein siitä, että käyttöopas on huonosti suunniteltu ja sen takia vaikeasti ymmärrettävä. Suunnitelma on siis luoda käyttöopas joka on selkeärakenteinen, helposti ymmärrettävä sekä käytettävyydeltään hyvä. Käyttöopas tulee Varovan myyntiosaston käyttöön.
Tiedot käyttöopasta varten kerättiin avoimien haastatteluiden sekä osallistuvan havain-noinnin kautta. Lisäksi osa tiedoista kerättiin projektiryhmän sisäisten keskusteluiden kautta. Opinnäytteen teoreettisen osan tiedot on kerätty kirjallisuudesta sekä aikakausi-lehdistä.
Viime vuoden aikana Varova panosti imagonsa parantamiseen. Kotisivut uusittiin ja markkinointia tehostettiin. Osa imagoa jonka yhtiö antaa asiakkailleen on tarjouksen ul-koasu. Tätä haluttiin parantaa joten Varova käynnisti projektin jossa otetaan käyttöön uusi toiminnanohjausjärjestelmä myyntiosastolla. Tämä työn tarkoitus on laatia käyttö-opas uudelle toiminnanohjausjärjestelmälle.
Käyttöoppaat auttavat työntekijöitä oppimaan uusia tehtäviä. Ongelma on usein siinä, että vaikka yhtiöllä on käyttöopas, työntekijät eivät välttämättä käytä sitä. Tämä johtuu usein siitä, että käyttöopas on huonosti suunniteltu ja sen takia vaikeasti ymmärrettävä. Suunnitelma on siis luoda käyttöopas joka on selkeärakenteinen, helposti ymmärrettävä sekä käytettävyydeltään hyvä. Käyttöopas tulee Varovan myyntiosaston käyttöön.
Tiedot käyttöopasta varten kerättiin avoimien haastatteluiden sekä osallistuvan havain-noinnin kautta. Lisäksi osa tiedoista kerättiin projektiryhmän sisäisten keskusteluiden kautta. Opinnäytteen teoreettisen osan tiedot on kerätty kirjallisuudesta sekä aikakausi-lehdistä.