Typen käyttö raskaan kaluston renkaissa
Ojala, Joni (2015)
Ojala, Joni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111752
Tiivistelmä
Ajoneuvon ja tien välillä ainoa kosketuskohta ovat renkaat, jolloin niiden merkitys korostuu. Käyttämällä oikeita rengaspaineita renkaan käyttöikää saadaan nostettua, polttoainekulut pienimmiksi ja turvallisuutta lisättyä liikenteessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia typen käyttöä raskaan kaluston renkaissa sekä typestä saatavia hyötyjä verrattuna ilmalla täytettyihin renkaisiin. Hyötyjen tutkimiseksi suoritettiin lämpötila-, urasyvyys- ja rengaspainemittaukset sekä ilmanpaineella että typellä täytettyihin renkaisiin. Tutkimuskohteina käytettiin kahta eri kuorma-autoa, joiden käyttötarkoitus eroaa toisistaan.
Opinnäytetyössä tutustutaan lisäksi raskaan kaluston renkaan ominaisuuksiin, kuten renkaan runkorakenteeseen sekä typpeen ja sen valmistusmenetelmiin. Rengaspaineen merkitystä korostetaan myös opinnäytetyössä, sillä rengaspaineella on suora vaikutus tavoiteltuihin säästöihin, kuten pienempiin polttoainekustannuksiin ja renkaiden pidempään käyttöikään.
Tuloksista nähdään typestä saatavat hyödyt jo lyhyellä aikavälillä. Typpeä käytettäessä rengaspaineet pysyivät paremmin verrattuna ilmalla täytettyihin renkaisiin, jolloin myös polttoainekuluissa saadaan säästöjä. Myöskin renkaiden lämpötilat jäivät alhaisemmiksi typpeä käytettäessä, jolloin renkaan kuluminen oli vähäisempää ja renkaan käyttöikä kasvoi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia typen käyttöä raskaan kaluston renkaissa sekä typestä saatavia hyötyjä verrattuna ilmalla täytettyihin renkaisiin. Hyötyjen tutkimiseksi suoritettiin lämpötila-, urasyvyys- ja rengaspainemittaukset sekä ilmanpaineella että typellä täytettyihin renkaisiin. Tutkimuskohteina käytettiin kahta eri kuorma-autoa, joiden käyttötarkoitus eroaa toisistaan.
Opinnäytetyössä tutustutaan lisäksi raskaan kaluston renkaan ominaisuuksiin, kuten renkaan runkorakenteeseen sekä typpeen ja sen valmistusmenetelmiin. Rengaspaineen merkitystä korostetaan myös opinnäytetyössä, sillä rengaspaineella on suora vaikutus tavoiteltuihin säästöihin, kuten pienempiin polttoainekustannuksiin ja renkaiden pidempään käyttöikään.
Tuloksista nähdään typestä saatavat hyödyt jo lyhyellä aikavälillä. Typpeä käytettäessä rengaspaineet pysyivät paremmin verrattuna ilmalla täytettyihin renkaisiin, jolloin myös polttoainekuluissa saadaan säästöjä. Myöskin renkaiden lämpötilat jäivät alhaisemmiksi typpeä käytettäessä, jolloin renkaan kuluminen oli vähäisempää ja renkaan käyttöikä kasvoi.