Kehitysvammaisten työllistämisprojektin markkinointisuunnitelma
Irpola, Roosa (2015)
Irpola, Roosa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111712
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Taidoista työpoluiksi –projektille markkinointisuunnitelma. Projekti oli voittoa tavoittelematon projekti, jonka tavoitteena oli työllistää kehitysvammaisia pysyviin palkkatöihin. Tarve toimeksiannolle oli ilmeinen, sillä projektilla ei ollut aikasempaa markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli käynnistää projektin markkinointi ja selvittää projektin markkinointikeinoja.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui markkinointisuunnitelman tekemisestä, sen eri vaiheista sekä markkinoinnin kilpailu-keinoista. Teoria keskittyy varsinkin voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointiin, sillä Taidoista työpoluiksi –projekti ei tavoittele rahallista voittoa.
Kirjallisuuden lisäksi opinnäytetyön pohjaksi kerättiin tietoa keskustelemalla projektitiimin kanssa ja haastatteluilla. Haastattelut tehtiin eri yrityksille ja niiden rekrytointiin vaikuttaville henkilöille. Haastattelut toteutettiin suurimmaksi osaksi pääkaupunkiseudulla. Haastattelututkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysten mielipiteitä ja ennakkoasenteita kehitysvammaisten henkilöiden palkkaamisesta ja kuinka asiaa voisi markkinoida.
Tutkimuksesta selvisi, että tietoa kehitysvammaisten henkilöiden työllistämisestä on vähän, mikä on selkeä este heidän palkkaamiselleen. Kaikki haastatelluista kaipasivat lisätietoa aiheesta. Markkinointiviestinnän keinoiksi valikoitui projektin resurssien puitteissa tärkeimpinä messuilla tiedottamista, henkilökohtaista myyntityötä ja mediajulkisuuden hakemista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua markkinointisuunnitelma, joka sisältää teoriaa mark-kinoinnin suunnittelusta, projektin nykytila-analyysin ja konkreettisia toimia projektin markkinointiin. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työhön.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui markkinointisuunnitelman tekemisestä, sen eri vaiheista sekä markkinoinnin kilpailu-keinoista. Teoria keskittyy varsinkin voittoa tavoittelemattoman organisaation markkinointiin, sillä Taidoista työpoluiksi –projekti ei tavoittele rahallista voittoa.
Kirjallisuuden lisäksi opinnäytetyön pohjaksi kerättiin tietoa keskustelemalla projektitiimin kanssa ja haastatteluilla. Haastattelut tehtiin eri yrityksille ja niiden rekrytointiin vaikuttaville henkilöille. Haastattelut toteutettiin suurimmaksi osaksi pääkaupunkiseudulla. Haastattelututkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysten mielipiteitä ja ennakkoasenteita kehitysvammaisten henkilöiden palkkaamisesta ja kuinka asiaa voisi markkinoida.
Tutkimuksesta selvisi, että tietoa kehitysvammaisten henkilöiden työllistämisestä on vähän, mikä on selkeä este heidän palkkaamiselleen. Kaikki haastatelluista kaipasivat lisätietoa aiheesta. Markkinointiviestinnän keinoiksi valikoitui projektin resurssien puitteissa tärkeimpinä messuilla tiedottamista, henkilökohtaista myyntityötä ja mediajulkisuuden hakemista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin luotua markkinointisuunnitelma, joka sisältää teoriaa mark-kinoinnin suunnittelusta, projektin nykytila-analyysin ja konkreettisia toimia projektin markkinointiin. Toimeksiantaja oli tyytyväinen työhön.