Leikkaaja osana luovaa työryhmää : case Noidantuli lyhytelokuva
Tyyskä, Kristiina (2015)
Tyyskä, Kristiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111687
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli pohtia leikkaajan roolia osana luovaa työryhmää. Tarkoitus oli pohtia hyötyjä ja haittoja leikkaajan osallistumisesta luovan työryhmän työskentelyyn. Opinnäytetyössä kerrotaan yleisesti elokuva-alan työskentelytavoista, elokuvan teon työnkulkusta ja pohditaan lopulta miten leikkaaja olisi voitu ottaa huomioon eri työvaiheissa ja kuinka leikkaajan osallistuminen vaikutti ryhmän työskentelyyn.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli tapaustutkimus ja tapauksena toimi lyhytelokuva Noidantuli. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä toimi muistiinpanot ja haastattelut.
Tapaustutkimuksen tuloksina havaittiin, että leikkaaja olisi voinut osallistua esituotannossa kuvattavan materiaalin kuvakokoihin sekä kuvakäsikirjoitukseen. Esituotantotiimissä haittapuolena korostui ideoiden ja vaihtoehtojen suuri määrä ja lopullisten ratkaisujen tekeminen ryhmänä kaikkia jäseniä tyydyttäen. Ideoista parhaimpien valitseminen ja yhdistäminen oli aikaa vievää. Palautteen vastaanotto ryhmänä oli helpompaa sekä palautteen antaminen ryhmän sisällä parani projektin edetessä. Elokuvan teon lopussa korostui, että leikkaajan olisi hyvä nähdä kuvakäsikirjoitus ja puhua siitä ohjaajan/kuvaajan kanssa ennen kuvauksia. Ydintyöryhmä on kokenut, että haluaa tulevaisuudessa vielä kokeilla samankaltaista työskentelymallia, jossa leikkaaja otetaan jo esituotannossa mukaan. Leikkaaja pystyi vaikuttamaan tarinaan ja kehittyi tarinan kertojana.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä oli tapaustutkimus ja tapauksena toimi lyhytelokuva Noidantuli. Tutkimusaineistona opinnäytetyössä toimi muistiinpanot ja haastattelut.
Tapaustutkimuksen tuloksina havaittiin, että leikkaaja olisi voinut osallistua esituotannossa kuvattavan materiaalin kuvakokoihin sekä kuvakäsikirjoitukseen. Esituotantotiimissä haittapuolena korostui ideoiden ja vaihtoehtojen suuri määrä ja lopullisten ratkaisujen tekeminen ryhmänä kaikkia jäseniä tyydyttäen. Ideoista parhaimpien valitseminen ja yhdistäminen oli aikaa vievää. Palautteen vastaanotto ryhmänä oli helpompaa sekä palautteen antaminen ryhmän sisällä parani projektin edetessä. Elokuvan teon lopussa korostui, että leikkaajan olisi hyvä nähdä kuvakäsikirjoitus ja puhua siitä ohjaajan/kuvaajan kanssa ennen kuvauksia. Ydintyöryhmä on kokenut, että haluaa tulevaisuudessa vielä kokeilla samankaltaista työskentelymallia, jossa leikkaaja otetaan jo esituotannossa mukaan. Leikkaaja pystyi vaikuttamaan tarinaan ja kehittyi tarinan kertojana.