Mobiilipelin toteuttaminen ja sillä ansaitseminen
Hiltunen, Janne (2015)
Hiltunen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111614
Tiivistelmä
Opinnäytetyö ja siihen liittyvä projekti toteutettiin opinnäytetyön tekijän omalle toiminimelle. Opinnäytetyöllä tavoiteltiin kokemusta pelienteon prosessista, sekä kannustusta kokonaisen pelin toteuttamiseen.
Opinnäytetyössä tutkittiin eri pelimoottoreita, joilla voidaan toteuttaa mobiilipelejä. Vertailuun otettiin neljä toisistaan hieman erilaista pelimoottoria: Unreal Engine 4, Unity 3D, Clickteam Fusion 2.5 ja Game Maker: Studio. Näille pelimoottoreille tehtiin vertailua eri osa-alueista, kuten graafisista ominaisuuksista, käytettävyydestä sekä ohjelmointikielistä. Vertailun tuloksena valittiin opinnäytetyön projektille pelimoottoriksi Unity 3D, suurilta osin sen helppokäyttöisyyden sekä kattavan kehittäjäyhteisön ansiosta.
Opinnäytetyössä esiteltiin pelintekoa prosessina, sekä käytiin läpi opinnäytetyötä varten aloitetun pelin suunnitelmat. Pelinteon prosessia tutkiessa käytiin läpi mahdolliset huomioon otettavat ongelmakohdat. Opinnäytetyötä varten aloitettu peli sai työnimen Medieval Battlefield. Tämän pelin kehitystä jatketaan kesällä ja syksyllä 2015. Peli on vuoropohjainen strategiapeli mobiilialustoille.
Opinnäytetyössä tutkittiin pelien eri ansaintamenetelmiä. Ansaintamenetelmät jaettiin kolmeen eri kategoriaan: kertamaksuiset, kausimaksuiset ja sisältömaksuiset. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa millä ansaitsee parhaiten ja mikä on käyttäjäystävällisin tapa. Medieval Battlefieldin tapauksessa ansaintamenetelmänä päädyttiin käyttämään sisältömaksuisuutta.
Opinnäytetyössä päästiin haluttuun tavoitteeseen, ja pelin kehitystä tullaan jatkamaan opinnäytetyön jälkeen.
Opinnäytetyössä tutkittiin eri pelimoottoreita, joilla voidaan toteuttaa mobiilipelejä. Vertailuun otettiin neljä toisistaan hieman erilaista pelimoottoria: Unreal Engine 4, Unity 3D, Clickteam Fusion 2.5 ja Game Maker: Studio. Näille pelimoottoreille tehtiin vertailua eri osa-alueista, kuten graafisista ominaisuuksista, käytettävyydestä sekä ohjelmointikielistä. Vertailun tuloksena valittiin opinnäytetyön projektille pelimoottoriksi Unity 3D, suurilta osin sen helppokäyttöisyyden sekä kattavan kehittäjäyhteisön ansiosta.
Opinnäytetyössä esiteltiin pelintekoa prosessina, sekä käytiin läpi opinnäytetyötä varten aloitetun pelin suunnitelmat. Pelinteon prosessia tutkiessa käytiin läpi mahdolliset huomioon otettavat ongelmakohdat. Opinnäytetyötä varten aloitettu peli sai työnimen Medieval Battlefield. Tämän pelin kehitystä jatketaan kesällä ja syksyllä 2015. Peli on vuoropohjainen strategiapeli mobiilialustoille.
Opinnäytetyössä tutkittiin pelien eri ansaintamenetelmiä. Ansaintamenetelmät jaettiin kolmeen eri kategoriaan: kertamaksuiset, kausimaksuiset ja sisältömaksuiset. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa millä ansaitsee parhaiten ja mikä on käyttäjäystävällisin tapa. Medieval Battlefieldin tapauksessa ansaintamenetelmänä päädyttiin käyttämään sisältömaksuisuutta.
Opinnäytetyössä päästiin haluttuun tavoitteeseen, ja pelin kehitystä tullaan jatkamaan opinnäytetyön jälkeen.