Äänitehosteiden suunnittelu ja toteutus mobiilipeliin : Case: Elder Goo
Kallioinen, Mikko (2015)
Kallioinen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Zaibatsu Interactiven Elder Goo-mobiilipeliin äänitehosteita sekä äänittää pelin hahmojen ääninäyttely. Elder Goo on monen pelaajan samanaikaisesti yhdellä laitteella pelattava pulmanratkonta peli, jonka pystyy läpäisemään myös yksin. Työhön ei kuulunut äänten liittäminen peliin, niiden lopullinen miksaus tai musiikki, lukuun ottamatta lyhyitä melodioita. Työn tietoperustassa käydään läpi, mitä äänitehosteet ovat, niiden historiaa sekä äänitehosteiden sijaa peleissä. Varsinaisen työn osiossa käydään läpi käytetyt työkalut, työnkulku sekä tarkempi selvitys osasta, miten ne on saatu aikaiseksi.
Tehosteet toteutettiin äänittämällä ne itse sekä lataamalla valmiita, lisenssivapaita ääniä verkosta löytyvästä äänisivustosta ja muokkaamalla niistä sopivia. Äänikäsittely tapahtui Reaper ja Audacity ohjelmilla. Äänien muokkaamiseen on käytetty kohinanpoistoa, taajuuskorjausta, kaikua, sävelkorkeuden ja nopeuden muutosta sekä virtuaali-instrumentteja.
Toimeksiantajan määrityksiä tarpeeksi hyvin vastanneet äänet lisättiin peliin, jossa ne luovat immersiota ja antavat pelaajan toimista palautetta. Ääniä, jotka eivät olleet tarpeeksi tyydyttäviä, joko muutettiin tai jätettiin käyttämättä, jolloin paikalla käytettiin toimeksiantajan itse hankkimaa ääntä. Käyttämättömätkin äänet jäävät Zaibatsulle, sillä ne voivat tulla hyödyllisiksi myöhemmissä tuotannoissa.
Tehosteet toteutettiin äänittämällä ne itse sekä lataamalla valmiita, lisenssivapaita ääniä verkosta löytyvästä äänisivustosta ja muokkaamalla niistä sopivia. Äänikäsittely tapahtui Reaper ja Audacity ohjelmilla. Äänien muokkaamiseen on käytetty kohinanpoistoa, taajuuskorjausta, kaikua, sävelkorkeuden ja nopeuden muutosta sekä virtuaali-instrumentteja.
Toimeksiantajan määrityksiä tarpeeksi hyvin vastanneet äänet lisättiin peliin, jossa ne luovat immersiota ja antavat pelaajan toimista palautetta. Ääniä, jotka eivät olleet tarpeeksi tyydyttäviä, joko muutettiin tai jätettiin käyttämättä, jolloin paikalla käytettiin toimeksiantajan itse hankkimaa ääntä. Käyttämättömätkin äänet jäävät Zaibatsulle, sillä ne voivat tulla hyödyllisiksi myöhemmissä tuotannoissa.