Aktiivisen sankarin tarina : Videopelien käsikirjoittamisen erot ja haasteet
Hautala, Essi (2015)
Hautala, Essi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111548
Tiivistelmä
Aktiivisen sankarin tarina on opinnäytetyö elokuvan katselijan ja videopelin pelaajan eroista. Tämän eron tiedostaminen on todella tärkeää tuleville pelikäsikirjoittajille, koska mediamuotoina elokuvat ja videopelit ovat huomattavan erilaisia samankaltaisuuksistaan huolimatta.
Ensimmäiseksi tekstissä kerrotaan mitkä nämä erot todella ovat ja mitä niistä käsikirjoittajan pitää erityisesti ottaa huomioon lähtiessään kirjoittamaan videopelejä. Samassa kappaleessa käydään läpi esimerkkipelinä käytetyn Dragon Age –pelisarjan ominaisuuksia dramatiikassa niin pelimekaniikan kuin dramaturgian kannalta ja lopuksi nämä prosessin osat erotellaan, ja ne käydään läpi erillisissä osissaan.
Seuraavaksi opinnäytetyössä käydään läpi tarinallisten pelien erikoisominaisuuksia videopeliteollisuudessa, sekä vastataan kysymyksiin siitä, minkälaiset pelaajat tarinallisia pelejä pelaavat, kuin myös mitä he näiltä peleiltä hakevat.
Viimeisessä kappaleessa käydään läpi näiden pelaajien tarpeita tarkemmin ja käsitellään sitä, miten käsikirjoittaja voi vahvistaa pelaajan erilaisia kokemuksia videopeliä pelatessa.
Liitteenä opinnäytetyössä on 449 vastaajan kyselyn tulokset, sekä pieni esittely Dragon Age –pelisarjasta
Ensimmäiseksi tekstissä kerrotaan mitkä nämä erot todella ovat ja mitä niistä käsikirjoittajan pitää erityisesti ottaa huomioon lähtiessään kirjoittamaan videopelejä. Samassa kappaleessa käydään läpi esimerkkipelinä käytetyn Dragon Age –pelisarjan ominaisuuksia dramatiikassa niin pelimekaniikan kuin dramaturgian kannalta ja lopuksi nämä prosessin osat erotellaan, ja ne käydään läpi erillisissä osissaan.
Seuraavaksi opinnäytetyössä käydään läpi tarinallisten pelien erikoisominaisuuksia videopeliteollisuudessa, sekä vastataan kysymyksiin siitä, minkälaiset pelaajat tarinallisia pelejä pelaavat, kuin myös mitä he näiltä peleiltä hakevat.
Viimeisessä kappaleessa käydään läpi näiden pelaajien tarpeita tarkemmin ja käsitellään sitä, miten käsikirjoittaja voi vahvistaa pelaajan erilaisia kokemuksia videopeliä pelatessa.
Liitteenä opinnäytetyössä on 449 vastaajan kyselyn tulokset, sekä pieni esittely Dragon Age –pelisarjasta