Lisäpalveluiden myynnin kehittäminen
Saharinen, Vesa; Kivinen, Juho (2015)
Saharinen, Vesa
Kivinen, Juho
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111537
Tiivistelmä
Gigantti Oy Seppälän myymälä kuuluu emoyhtiöön nimeltä Gigantti Oy Ab. Gigantti Oy on erikoistunut sähkölaitteiden myyntiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvit‐ tää, mistä syystä asiakkaat eivät osta tarjolla olevia lisäpalveluita ja miten asiakkaat saataisiin ostamaan lisää kyseisiä palveluita, jotta päästäisiin korkeammalle lisäpal‐ veluiden myyntiasteelle.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vähittäiskauppaa, lisäpalveluita, asiak‐ kuutta, asiakastyytyväisyyttä ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Opinnäytetyön tutki‐ musosuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruu to‐ teutettiin kyselylomakkeella ja vapaamuotoisella havainnoinnilla.
Tutkimustulokset esitettiin kuvioina ja taulukoina. Tutkimustulosten perusteella saatiin oleellista tietoa, jonka pohjalta muodostettiin konkreettisia kehitysideoita. Kehitysideoiden avulla toimeksiantajan voisi olla mahdollista ratkaista lisäpalvelui‐ den myyntiin liittyvä ongelma.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan päivittäisessä liiketoimin‐ nassa. Tutkimuksen avulla toimeksiantajan tietous paikallisesta lisäpalveluiden myyntityöstä laajeni. Kehitysideoiden avulla toimeksiantaja voisi mahdollisesti saada lisäpalveluiden myyntitason nousemaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan mah‐ dollisesti käyttää muissakin lisäpalveluita myyvissä yrityksissä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin vähittäiskauppaa, lisäpalveluita, asiak‐ kuutta, asiakastyytyväisyyttä ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Opinnäytetyön tutki‐ musosuus on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tiedonkeruu to‐ teutettiin kyselylomakkeella ja vapaamuotoisella havainnoinnilla.
Tutkimustulokset esitettiin kuvioina ja taulukoina. Tutkimustulosten perusteella saatiin oleellista tietoa, jonka pohjalta muodostettiin konkreettisia kehitysideoita. Kehitysideoiden avulla toimeksiantajan voisi olla mahdollista ratkaista lisäpalvelui‐ den myyntiin liittyvä ongelma.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan päivittäisessä liiketoimin‐ nassa. Tutkimuksen avulla toimeksiantajan tietous paikallisesta lisäpalveluiden myyntityöstä laajeni. Kehitysideoiden avulla toimeksiantaja voisi mahdollisesti saada lisäpalveluiden myyntitason nousemaan. Tutkimuksen tuloksia voidaan mah‐ dollisesti käyttää muissakin lisäpalveluita myyvissä yrityksissä.