Vapaaehtoisen Palkka : Dokumenttielokuvan äänisuunnittelu
Vilpakka, Pauliina (2015)
Vilpakka, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011453
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallisen opinnäytetyöni kirjallinen osa. Dokumenttimme on kuvaus kansalaisjärjestö Art in Tanzanian vapaaehtoistyöläisten kokemuksista vapaaehtoistyöstä Tansaniassa.
Teoriaosuudessa kerron äänisuunnittelun historiasta, ja yleistietoa dokumentista. Käyn myös läpi dokumenttien eri tyylilajeja, ja niiden vaikutusta äänisuunnitteluun. Dokumentin ja fiktioelokuvan äänisuunnittelua rakennetaan samoista peruspalikoista, mutta tavoitteet ja käytännön työskentely ovat kuitenkin välillä hyvin erilaisia. Siksi vertaan teoriaosuudessa fiktioelokuvan ja dokumentin äänisuunnittelua keskenään. Tässä opinnäytetyön raportissa tarkoitan äänisuunnittelulla kaikkia dokumentin äänityön osa-alueita: äänitystä, jälkityötä ja musiikkien tuotantoa. Äänisuunnittelijalla tarkoitan henkilöä, joka osallistuu niistä johonkin tai kaikkiin.
Opinnäytetyön loppupuolella kerron Vapaaehtoisen Palkka -dokumenttielokuvan äänisuunnittelun prosessista ideointivaiheesta aina valmiiksi elokuvaksi asti. Käyn myös läpi haasteita ja mahdollisuuksia, joita Tansania dokumentin kuvauskohteena tarjosi dokumentimme äänisuunnittelulle ja musiikin tuotannolle.
Rajat erilaisten dokumenttien välillä ovat häilyvät. Siksi on vaikeaa määritellä, onko Vapaaehtoisen Palkka dokumenttielokuva, tv-dokumentti tai jokin muu dokumentin tyylilaji. Siksi jätän tyylilajin määrittelemättä, ja kutsun tekemäämme tuotantoa tässä opinnäytetyössä dokumenttielokuvaksi tai vain dokumentiksi. Pohditaosuudessa kerron kuitenkin oman mielipiteeni siitä, mitkä asiat äänen kannalta erottavat dokumenttielokuvan muista dokumenttiohjelmista. Pohdin myös onko dokumenttielokuvan äänisuunnittelu luovaa työtä, ja miksi.
Vapaaehtoisen Palkka -dokumenttielokuva on toteutettu pienillä resursseilla ja kahden hengen työryhmällä. Käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja kuvauksesta on vastuussa Lotta Laakso, ja äänityksestä, äänisuunnittelusta ja musiikeista on vastuussa tämän opinnäytetyön tekijä, Pauliina Vilpakka. Dokumentin tuotantoon osallistuimme kummatkin tasapuolisesti.
Teoriaosuudessa kerron äänisuunnittelun historiasta, ja yleistietoa dokumentista. Käyn myös läpi dokumenttien eri tyylilajeja, ja niiden vaikutusta äänisuunnitteluun. Dokumentin ja fiktioelokuvan äänisuunnittelua rakennetaan samoista peruspalikoista, mutta tavoitteet ja käytännön työskentely ovat kuitenkin välillä hyvin erilaisia. Siksi vertaan teoriaosuudessa fiktioelokuvan ja dokumentin äänisuunnittelua keskenään. Tässä opinnäytetyön raportissa tarkoitan äänisuunnittelulla kaikkia dokumentin äänityön osa-alueita: äänitystä, jälkityötä ja musiikkien tuotantoa. Äänisuunnittelijalla tarkoitan henkilöä, joka osallistuu niistä johonkin tai kaikkiin.
Opinnäytetyön loppupuolella kerron Vapaaehtoisen Palkka -dokumenttielokuvan äänisuunnittelun prosessista ideointivaiheesta aina valmiiksi elokuvaksi asti. Käyn myös läpi haasteita ja mahdollisuuksia, joita Tansania dokumentin kuvauskohteena tarjosi dokumentimme äänisuunnittelulle ja musiikin tuotannolle.
Rajat erilaisten dokumenttien välillä ovat häilyvät. Siksi on vaikeaa määritellä, onko Vapaaehtoisen Palkka dokumenttielokuva, tv-dokumentti tai jokin muu dokumentin tyylilaji. Siksi jätän tyylilajin määrittelemättä, ja kutsun tekemäämme tuotantoa tässä opinnäytetyössä dokumenttielokuvaksi tai vain dokumentiksi. Pohditaosuudessa kerron kuitenkin oman mielipiteeni siitä, mitkä asiat äänen kannalta erottavat dokumenttielokuvan muista dokumenttiohjelmista. Pohdin myös onko dokumenttielokuvan äänisuunnittelu luovaa työtä, ja miksi.
Vapaaehtoisen Palkka -dokumenttielokuva on toteutettu pienillä resursseilla ja kahden hengen työryhmällä. Käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja kuvauksesta on vastuussa Lotta Laakso, ja äänityksestä, äänisuunnittelusta ja musiikeista on vastuussa tämän opinnäytetyön tekijä, Pauliina Vilpakka. Dokumentin tuotantoon osallistuimme kummatkin tasapuolisesti.