Nivelletyn kaivoskoneen animointi Unreal Engine 4 -pelimoottorilla
Juutilainen, Mikko (2015)
Juutilainen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011426
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin Cybercube Oy:lle Unreal Engine 4-pohjaisiin kaivossimulointeihin helposti integroitava nivelletyn kaivoskoneen malli. Animoitujen kaivoskoneiden tulisi kyetä seuraamaan ennalta määrättyä reittiä sekä suorittamaan konetyypille ominaisia toimintoja. Tavoitteena oli luoda toimintamallit kahdelle eri kaivoskonetyypille sekä testiympäristö niiden toiminnan testaamista varten. Työssä yritettiin hyödyntää mahdollisimman paljon Unreal Enginen valmiiksi tarjoamia komponentteja.
Kaivoskoneiden 3D-mallit valmisteltiin 3DS Max–mallinnusohjelmalla rakentamalla niihin Unreal Enginen ymmärtämä luurankohierarkia. Tämän hierarkian pohjalta luotiin Unreal Editorissa koneiden fysiikka- ja animointimallit. Kaivoskoneiden yleinen kantaluokka toteutettiin C++ -kielellä ja se periytettiin Unreal Enginen WheeledVehicle-luokasta. Tästä kantaluokasta periytettiin edelleen nivellettyjen koneiden kantaluokka sekä tyyppikohtaiset C++ - ja Blueprint-kantaluokat. Suurin osa koneiden toimintalogiikasta rakennettiin ActorComponent-luokasta perittyihin komponentteihin Unreal Enginen sisältämällä Blueprints Visual Scripting -järjestelmällä. Koneiden animointi toteutettiin konetyyppikohtaisesti Animation Blueprinteillä.
Työn tuloksena syntyivät toimivat kauhakuormaaja- ja kippiautotyyppisten nivellettyjen kaivoskoneiden mallit. Ne seurasivat onnistuneesti annettua splini-muotoista reittiä sekä suorittivat konetyyppikohtaisia animaatioita. Kaivoskoneiden simulointimallia kehitetään ja tarkennetaan edelleen jatkossa.
Kaivoskoneiden 3D-mallit valmisteltiin 3DS Max–mallinnusohjelmalla rakentamalla niihin Unreal Enginen ymmärtämä luurankohierarkia. Tämän hierarkian pohjalta luotiin Unreal Editorissa koneiden fysiikka- ja animointimallit. Kaivoskoneiden yleinen kantaluokka toteutettiin C++ -kielellä ja se periytettiin Unreal Enginen WheeledVehicle-luokasta. Tästä kantaluokasta periytettiin edelleen nivellettyjen koneiden kantaluokka sekä tyyppikohtaiset C++ - ja Blueprint-kantaluokat. Suurin osa koneiden toimintalogiikasta rakennettiin ActorComponent-luokasta perittyihin komponentteihin Unreal Enginen sisältämällä Blueprints Visual Scripting -järjestelmällä. Koneiden animointi toteutettiin konetyyppikohtaisesti Animation Blueprinteillä.
Työn tuloksena syntyivät toimivat kauhakuormaaja- ja kippiautotyyppisten nivellettyjen kaivoskoneiden mallit. Ne seurasivat onnistuneesti annettua splini-muotoista reittiä sekä suorittivat konetyyppikohtaisia animaatioita. Kaivoskoneiden simulointimallia kehitetään ja tarkennetaan edelleen jatkossa.