Tieto riemua lisää : Suunnitelma lasten tietotuokioiden toteuttamiseksi kirjastoissa
Alajärvi, Hertta (2015)
Alajärvi, Hertta
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011418
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitän uutta lastenkirjastotyön muotoa, tietotuokiota. Idea on syntynyt omien, lapsiin liittyvien kokemusteni pohjalta, joita on kertynyt sekä työelämästä että oman lapsirikkaan lähipiirin parista. Tämän työn tuloksena syntyneet mallituokiot on suunniteltu kuusivuotiaille lapsille, mutta konseptia voidaan soveltaa eri ikäryhmille ja erityisryhmille.
Työ koostuu tietopohjasta, jonka avulla perustelen painettujen medioiden käyttöä tietotuokioiden toteuttamisessa. Tämän lisäksi tietotuokioissa on olennaista rauhallinen ajankäyttö, vuorovaikutteisuus sekä yhdessä tutkimisen ja oivaltamisen ilo. Edellä mainittuja perustelen erilaisilla kasvatusnäkemyksillä ja eri alojen tutkijoiden ajatuksilla koskien mielekästä ja hauskaa oppimista ja laajemmin mielekästä työelämää.
Tietoyhteiskunnan nopea kehitys muuttaa elämäntapaamme, ajankäyttöämme ja ajatteluamme. Tässä työssä tuon esiin näitä muutoksia muun muassa filosofin, aivotutkijan ja kasvatusammattilaisten silmin. Tuntien suunnittelua varten käytin hyväkseni ajatuksia hauskasta oppimisesta ja Ilon pedagogiikasta, sekä 1900-luvun alkupuolella vaikuttaneen Juho August Hollon kasvatusajatuksia, joista muun muassa lapsen kunnioitus, yhdessä kasvamisen ajatus ja huumorin kokoava voima innostivat minua paljon.
Tätä työtä tehdessä syntyneiden ajatusten myötä näen, että kirjaston tulevaisuuden roolit tulevat liittymään nimenomaan yhteisöllisyyteen, hauskaan oppimiseen ja rauhalliseen tiedon prosessointiin. Uskon, että tietotuokiot ovat yksi käyttökelpoinen menetelmä viedä kirjastoa tähän suuntaan. Seuraava päämääräni on lähteä viemään ideaa käytäntöön ja kehittää käytännön kokemusten kautta tietotuokioita eteenpäin. Tämän työn eri osa-alueet tarjoavat runsaasti jatkotutkimusaiheita liittyen muun muassa kirjastopedagogiikkaan ja kirjaston tulevaisuuden rooleihin.
Työ koostuu tietopohjasta, jonka avulla perustelen painettujen medioiden käyttöä tietotuokioiden toteuttamisessa. Tämän lisäksi tietotuokioissa on olennaista rauhallinen ajankäyttö, vuorovaikutteisuus sekä yhdessä tutkimisen ja oivaltamisen ilo. Edellä mainittuja perustelen erilaisilla kasvatusnäkemyksillä ja eri alojen tutkijoiden ajatuksilla koskien mielekästä ja hauskaa oppimista ja laajemmin mielekästä työelämää.
Tietoyhteiskunnan nopea kehitys muuttaa elämäntapaamme, ajankäyttöämme ja ajatteluamme. Tässä työssä tuon esiin näitä muutoksia muun muassa filosofin, aivotutkijan ja kasvatusammattilaisten silmin. Tuntien suunnittelua varten käytin hyväkseni ajatuksia hauskasta oppimisesta ja Ilon pedagogiikasta, sekä 1900-luvun alkupuolella vaikuttaneen Juho August Hollon kasvatusajatuksia, joista muun muassa lapsen kunnioitus, yhdessä kasvamisen ajatus ja huumorin kokoava voima innostivat minua paljon.
Tätä työtä tehdessä syntyneiden ajatusten myötä näen, että kirjaston tulevaisuuden roolit tulevat liittymään nimenomaan yhteisöllisyyteen, hauskaan oppimiseen ja rauhalliseen tiedon prosessointiin. Uskon, että tietotuokiot ovat yksi käyttökelpoinen menetelmä viedä kirjastoa tähän suuntaan. Seuraava päämääräni on lähteä viemään ideaa käytäntöön ja kehittää käytännön kokemusten kautta tietotuokioita eteenpäin. Tämän työn eri osa-alueet tarjoavat runsaasti jatkotutkimusaiheita liittyen muun muassa kirjastopedagogiikkaan ja kirjaston tulevaisuuden rooleihin.