Vahva keho - vahvasti kehossa : tanssinopettajan ohjeita kehollisuuten näyttelijäntyön opiskelijalle
Pohjoismäki, Saara (2015)
Pohjoismäki, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011415
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on taiteellisen opinnäytetyön kirjallinen osuus. Kirjallisessa osiossa tarkastellaan sitä, mitä näyttelijäntyön opiskelija voisi oppia kehollisuudesta tanssinopettajalta. Ajatukset, ideat ja aiheet ovat lähtöisin kirjoittajan omista opinnoista ja kokemuksista näyttelemisen ja tanssin parissa. Kirjoittaja on päässyt myös testaamaan käytännössä asioita, joita tekstissä käsittelee. Asioita tarkastellaan muun muassa biomekaniikan ja Labanin liikeanalyysien kautta. Opinnäytetyön taiteellinen osuus on koreografioiden luominen musiikkiteatterin keinoin toteutettuun esitykseen Floorshow.
Näyttelijälle tärkeintä ei ole vain hyvä tanssitaito vaan taito käyttää kehoa monipuolisesti työssään. Oman kehon ymmärtäminen ja sen kokonaisvaltaisen käyttämisen ymmärtäminen ovat iso asia roolityössä.
Keho on näyttelijälle työväline ja työkunnossa pysymisen kannalta on tärkeää, että kehoa kohtelee hyvin. On pyrittävä ensin luonnollisuuteen ja oikeaan kehonasentoon, ennen kuin voi lähteä hakemaan kehollisuudella jotain muuta. Niin kuin monissa asioissa, perusteiden tulee olla ensin oikein. Vahva keho tai hyvä tanssitaito eivät välttämättä takaa sitä kehollisuutta, mitä näyttelijä tarvitsee.
Näyttelijälle tärkeintä ei ole vain hyvä tanssitaito vaan taito käyttää kehoa monipuolisesti työssään. Oman kehon ymmärtäminen ja sen kokonaisvaltaisen käyttämisen ymmärtäminen ovat iso asia roolityössä.
Keho on näyttelijälle työväline ja työkunnossa pysymisen kannalta on tärkeää, että kehoa kohtelee hyvin. On pyrittävä ensin luonnollisuuteen ja oikeaan kehonasentoon, ennen kuin voi lähteä hakemaan kehollisuudella jotain muuta. Niin kuin monissa asioissa, perusteiden tulee olla ensin oikein. Vahva keho tai hyvä tanssitaito eivät välttämättä takaa sitä kehollisuutta, mitä näyttelijä tarvitsee.