Hyllynpäätysijoittelu menekinedistäjänä : Case: Prisma Jumbo
Krokfors, Paula (2015)
Krokfors, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911385
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hyllynpäätysijoittelun vaikutusta tuotteiden menekkiin Prisma Jumbossa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää menekin muutos, kun kaupan normaalisti valikoimassa olevat tuotteet sijoitetaan hyllynpäätyyn. Tutkimuksessa vertailtiin vuoden 2014 syyskuun myyntiä edellisvuoden vastaavan ajanjakson myyntiin. Hyllynpäätyjen tuotteet olivat kaikki teollisia elintarvikkeita.
Tavoitteena opinnäytetyössä on tarkastella kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia sekä tutustua myymäläympäristöön, jossa tutkimus toteutetaan. Myös visuaalisen markkinoinnin merkitystä tarkastellaan.
Tutkimuksen teoreettisen osuuden muodostavat kuluttajan ostokäyttäytyminen sekä myymä-läympäristö. Opinnäytetyössä tarkastellaan yksilön ostotoimintaan vaikuttavia tekijöitä, joita tässä opinnäytetyössä on määritelty olevan demografiset tekijät, kulttuuritekijät, sosiaaliset tekijät sekä psykologiset tekijät. Lisäksi käydään läpi ostoprosessin eri vaiheita. Myymäläympäristö –osuudessa käydään läpi myymäläsuunnittelua, myymälän asiakaskiertoa sekä visuaalista markkinointia esillepanojen ja heräteostosten avulla.
Tutkimukseen valittiin yhteensä seitsemän hyllynpäätyä teollisten elintarvikkeiden osastolta. Näitä olivat pasta ja ketsuppi, suolakeksit ja sipsit, murokkeet, hillot, keksit, myslit ja ateriakastikkeet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Siinä hyödynnettiin Prisma Jumbon sähköisiä myyntiraportteja, joista poimittiin myyntiluvut tuotekohtaisesti. Tutkimus osoitti hyllynpäätymyynnin parantavan jokaisen tutkitun tuotteen menekkiä. Suuri vaikutus oli myös Onpa edullista! –kampanjalla, joka erityisesti kasvatti menekkiä. Tutkimuksessa menekki kasvoi enimmillään 1850 prosenttia ja vähimmillään 33 prosenttia.
Tavoitteena opinnäytetyössä on tarkastella kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia sekä tutustua myymäläympäristöön, jossa tutkimus toteutetaan. Myös visuaalisen markkinoinnin merkitystä tarkastellaan.
Tutkimuksen teoreettisen osuuden muodostavat kuluttajan ostokäyttäytyminen sekä myymä-läympäristö. Opinnäytetyössä tarkastellaan yksilön ostotoimintaan vaikuttavia tekijöitä, joita tässä opinnäytetyössä on määritelty olevan demografiset tekijät, kulttuuritekijät, sosiaaliset tekijät sekä psykologiset tekijät. Lisäksi käydään läpi ostoprosessin eri vaiheita. Myymäläympäristö –osuudessa käydään läpi myymäläsuunnittelua, myymälän asiakaskiertoa sekä visuaalista markkinointia esillepanojen ja heräteostosten avulla.
Tutkimukseen valittiin yhteensä seitsemän hyllynpäätyä teollisten elintarvikkeiden osastolta. Näitä olivat pasta ja ketsuppi, suolakeksit ja sipsit, murokkeet, hillot, keksit, myslit ja ateriakastikkeet. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Siinä hyödynnettiin Prisma Jumbon sähköisiä myyntiraportteja, joista poimittiin myyntiluvut tuotekohtaisesti. Tutkimus osoitti hyllynpäätymyynnin parantavan jokaisen tutkitun tuotteen menekkiä. Suuri vaikutus oli myös Onpa edullista! –kampanjalla, joka erityisesti kasvatti menekkiä. Tutkimuksessa menekki kasvoi enimmillään 1850 prosenttia ja vähimmillään 33 prosenttia.