Verkoston rakentaminen opetusvideon toteuttamista varten
Ollonberg, Joona; Maaninka, Olli (2015)
Ollonberg, Joona
Maaninka, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911284
Tiivistelmä
Historian Dosentti Anu Lahtisen tavoitteena on ollut historian opetuksen elävöittäminen videoiden avulla. Tavoitteensa toteuttamiseksi hän on tehnyt yhteistyötä Hyvinkään Laurea ammattikorkeakoulun P2P-linjan kanssa. Yhteistyö on toteutettu oppilaiden tekemien projektien muodossa. Projektissa ”Animaatiokäsikirjoituksen suunnittelu ja toteutus” projektiryhmä toteutti käsikirjoituksen Rauman luostarissa vuonna 1478 tapahtuneen välikohtauksen pohjalta. Projekti toteutettiin syksyllä 2012. Toteutusta varten on myös kartoitettu toimivia keinoja videon toteuttamiseen. Tämä tapahtui projektissa ”Videototeutuksen hyvien käytänteiden selvittäminen”, joka työstettiin keväällä 2014.
Tässä opinnäytetyössä jatkettiin aiempien projektien aloittamaa työtä selvittämällä videolle sopivat esityskanavat, sekä hankkimalla videolle toteuttaja. Teoreettisessa osuudessa oli pääpaino yritysten välisissä verkostoissa ja yritysmarkkinoinnissa. Toiminnallinen osuus keskittyi eri tahojen kontaktointiin ja yhteistyön sopimusten solmimiseen. Myös tehty käsikirjoitus muokattiin kuvausten vaatimuksiin sopivaksi ammattilaisen neuvojen avulla.
Opinnäytetyön lopputulokseksi valmistui verkosto videon toteuttamista varten. Videon esitystä varten on kartoitettu sopiva esityspaikka Rauman museosta. Videon toteutusta varten kartoitettiin myös laadukas organisaatio, joka ottaa päävastuun toteuttamisesta projektin jälkeen. Toteuttajaksi valittiin Riihimäen Hyrian AV-viestinnän puoli. Toteuttaja ja toimeksiantaja solmivat toteutuksesta asianmukaisen sopimuksen. Aiemmassa projektissa valmistunut käsikirjoitus muokattiin sopivaksi toteutusta varten.
Keino toteuttaa opetusvideo opiskelijatyönä on hyödyllinen toimintamalli, josta hyötyvät mukana olevat osapuolet. Toimeksiantajan näkökulmasta kulut pysyvät ammattilaisten työhön verrattuna alhaisina Videon toteuttavat opiskelijat saavat hyödyllistä kokemusta opintoihinsa toteutettavasta videosta. Vastaavanlaisia hankkeita varten on hyvä olla jatkossa valmis sopimuspohja, sekä informaation kulkua ja työnjakoa on selkeytettävä.
Valmis opinnäytetyö toimii mallina vastaavanlaisten hankkeiden toteuttamiseen sekä yhtenä esimerkkinä eri organisaatioiden verkostoitumisesta. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan opinnäytetyön eteneminen vaiheittain potentiaalisten asiakkaiden ja toteuttajien kartoituksesta sopimusten solmimiseen.
Tässä opinnäytetyössä jatkettiin aiempien projektien aloittamaa työtä selvittämällä videolle sopivat esityskanavat, sekä hankkimalla videolle toteuttaja. Teoreettisessa osuudessa oli pääpaino yritysten välisissä verkostoissa ja yritysmarkkinoinnissa. Toiminnallinen osuus keskittyi eri tahojen kontaktointiin ja yhteistyön sopimusten solmimiseen. Myös tehty käsikirjoitus muokattiin kuvausten vaatimuksiin sopivaksi ammattilaisen neuvojen avulla.
Opinnäytetyön lopputulokseksi valmistui verkosto videon toteuttamista varten. Videon esitystä varten on kartoitettu sopiva esityspaikka Rauman museosta. Videon toteutusta varten kartoitettiin myös laadukas organisaatio, joka ottaa päävastuun toteuttamisesta projektin jälkeen. Toteuttajaksi valittiin Riihimäen Hyrian AV-viestinnän puoli. Toteuttaja ja toimeksiantaja solmivat toteutuksesta asianmukaisen sopimuksen. Aiemmassa projektissa valmistunut käsikirjoitus muokattiin sopivaksi toteutusta varten.
Keino toteuttaa opetusvideo opiskelijatyönä on hyödyllinen toimintamalli, josta hyötyvät mukana olevat osapuolet. Toimeksiantajan näkökulmasta kulut pysyvät ammattilaisten työhön verrattuna alhaisina Videon toteuttavat opiskelijat saavat hyödyllistä kokemusta opintoihinsa toteutettavasta videosta. Vastaavanlaisia hankkeita varten on hyvä olla jatkossa valmis sopimuspohja, sekä informaation kulkua ja työnjakoa on selkeytettävä.
Valmis opinnäytetyö toimii mallina vastaavanlaisten hankkeiden toteuttamiseen sekä yhtenä esimerkkinä eri organisaatioiden verkostoitumisesta. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan opinnäytetyön eteneminen vaiheittain potentiaalisten asiakkaiden ja toteuttajien kartoituksesta sopimusten solmimiseen.