Super Mukava -liikkeen digitaalisen näkyvyyden ja löydettävyyden kehittäminen
Jokipii, Katariina (2015)
Jokipii, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911262
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Tampereella sijaitsevan Super Mukava -liikkeen digitaalista näkyvyyttä ja löydettävyyttä sekä etsiä uusia keinoja Super Mukavan digitaalisen markkinoinnin kehittämiseen. Työssä hyödynnetään monipuolisesti erilaisia tutkimusmenetelmiä, kuten palvelumuotoilun tarjoamia mahdollisuuksia tutkia digitaalisen näkyvyyden ja löydettävyyden roolia palvelun etenemisen aikana. Palvelumuotoilu tarjoaa ajankohtaisen ja käyttäjälähtöisen näkökulman lähestyä Super Mukavan digitaalisen markkinoinnin kehittämistä.
Työssä tutkitaan vaatetusalan yritysten hyödyntämiä digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten sosiaalista mediaa, sekä näiden kanavien merkitystä ja käyttöä yritysten toiminnassa. Työssä hyödynnetyt tutkimusmenetelmät, haastattelut, havainnointimenetelmät, benchmarking, dokumenttiaineistot sekä testiryhmä, toivat esille osa-alueita, joissa digitaalista markkinointia voitaisiin hyödyntää vielä monipuolisemmin Super Mukavan toiminnassa. Tarkoituksena oli löytää tutkimustuloksiin perustuvia ja Super Mukavalle sekä sen käyttäjäryhmälle sopivia digitaalisen markkinoinnin keinoja, jotka kehittävät liikkeen digitaalista näkyvyyttä ja löydettävyyttä.
Tutkimustulosten sekä teoriaosuuden perusteella Super Mukavalle määriteltiin tärkeimmät osa-alueet, jotka edistävät liikkeen digitaalista näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Lopulliset kehittämiskeinot olivat sähköpostin välityksellä lähetettävän uutiskirjeen konseptin suunnittelu, Pinterest-tilin avaaminen, Twitterin aktivoiminen, Facebookin personalisointi sekä blogiyhteistyökampanjoiden ideointi.
Työssä tutkitaan vaatetusalan yritysten hyödyntämiä digitaalisen markkinoinnin kanavia, kuten sosiaalista mediaa, sekä näiden kanavien merkitystä ja käyttöä yritysten toiminnassa. Työssä hyödynnetyt tutkimusmenetelmät, haastattelut, havainnointimenetelmät, benchmarking, dokumenttiaineistot sekä testiryhmä, toivat esille osa-alueita, joissa digitaalista markkinointia voitaisiin hyödyntää vielä monipuolisemmin Super Mukavan toiminnassa. Tarkoituksena oli löytää tutkimustuloksiin perustuvia ja Super Mukavalle sekä sen käyttäjäryhmälle sopivia digitaalisen markkinoinnin keinoja, jotka kehittävät liikkeen digitaalista näkyvyyttä ja löydettävyyttä.
Tutkimustulosten sekä teoriaosuuden perusteella Super Mukavalle määriteltiin tärkeimmät osa-alueet, jotka edistävät liikkeen digitaalista näkyvyyttä ja löydettävyyttä. Lopulliset kehittämiskeinot olivat sähköpostin välityksellä lähetettävän uutiskirjeen konseptin suunnittelu, Pinterest-tilin avaaminen, Twitterin aktivoiminen, Facebookin personalisointi sekä blogiyhteistyökampanjoiden ideointi.