Matkailutiet matkailutuotteena - ovatko ne?
Rautiainen, Suvi (2015)
Rautiainen, Suvi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811142
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Suomen tämän hetkiset viralliset matkailutiet, niiden reitit, pituudet, teemat, taustat sekä teiden nimien alkuperät. Opinnäytetyössä tutkittiin myös millainen on matkailuteiden varrella oleva palvelutarjonta sekä kuinka matkailuteitä myydään ja markkinoidaan, eli onko teitä tuotteistettu. Näiden tulosten perusteella ja matkailutuotteen kriteerien avulla pohdittiin voiko matkailuteitä pitää matkailutuotteina. Tämän kartoituksen teoriaosuudessa keskityttiin työn kannalta keskeisimpiin matkailun ja Suomen tieverkoston käsitteisiin. Varsinaisessa tutkimusosassa kartoitettiin Suomen matkailutiet, kaksi matkailutie esimerkkiä ulkomailta sekä pohdittiin teiden merkitystä matkailutuotteina. Aineiston keräämisessä käytettiin sekundaariaineistoa eli aiempia kartoituksia matkailuteistä sekä paljon sähköisiä verkkojulkaisuja ja internetsivustoja.
Kartoituksesta kävi ilmi, että Suomessa on tällä hetkellä kymmenen virallista matkailutietä. Matkailutiet oli suunniteltu suomalaiseen kulttuuriin tai kehitykseen merkittävästi vaikuttaneiden teiden pohjille, jotka muistuttavat kulkijoilleen teiden alkuperäisistä merkityksistään erilaisten käyntikohteiden, nähtävyyksien ja palveluiden kautta. Jokainen matkailuteistä täytti matkailutuotteen kriteerit. Matkailuteitä pyrittiin tekemään näkyviksi markkinoinnin, tienviittojen sekä tuotteistamisen avulla tien ylläpitäjien toimesta. Kävi ilmi, että mitä suuremmat tahot toimivat teiden ylläpitäjinä tai mitä enemmän ylläpitäjiä ja sponsoreita oli, sitä paremmin teitä markkinoitiin ja tietoa teistä oli saatavilla. Osaa teistä markkinointiin erittäin heikosti ja tietoa oli muutenkin vaikea löytää. Myös teiden tunnettuus ja keskeinen sijainti vaikutti tiedon määrään.
Tutkimuksessa todettiin, että Suomen suosituimmat matkailutiet ovat selkeästi Sininen tie, Hämeen Härkätie, Pohjanlahden rantatie sekä Tervantie. Nämä tiet vetävät matkailijoita puoleensa reittien sijainnin, teiden historian ja teemojensa puolesta.¨
Kartoituksesta hyötyvät matkailuteiden ylläpitäjät, matkailijat, mahdollisista jatkotutkimuksista kiinnostuneet sekä SH Traveledu Oy toimissaan. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat matkailuteiden toimitsijoihin/ylläpitäjiin perehtyminen, matkailuteiden alkuperät taustaprojekteista, matkailuteiden muun kuin sähköisen markkinoinnin tutkimi-nen sekä matkailuteiden merkityksen selvittäminen asiakkaiden näkökulmasta. Myös matkailuteiden tuotteistamisesta ja matkapakettitarjonnan laajuudesta olisi mahdollista tehdä laajempia selvityksiä.
Kartoituksesta kävi ilmi, että Suomessa on tällä hetkellä kymmenen virallista matkailutietä. Matkailutiet oli suunniteltu suomalaiseen kulttuuriin tai kehitykseen merkittävästi vaikuttaneiden teiden pohjille, jotka muistuttavat kulkijoilleen teiden alkuperäisistä merkityksistään erilaisten käyntikohteiden, nähtävyyksien ja palveluiden kautta. Jokainen matkailuteistä täytti matkailutuotteen kriteerit. Matkailuteitä pyrittiin tekemään näkyviksi markkinoinnin, tienviittojen sekä tuotteistamisen avulla tien ylläpitäjien toimesta. Kävi ilmi, että mitä suuremmat tahot toimivat teiden ylläpitäjinä tai mitä enemmän ylläpitäjiä ja sponsoreita oli, sitä paremmin teitä markkinoitiin ja tietoa teistä oli saatavilla. Osaa teistä markkinointiin erittäin heikosti ja tietoa oli muutenkin vaikea löytää. Myös teiden tunnettuus ja keskeinen sijainti vaikutti tiedon määrään.
Tutkimuksessa todettiin, että Suomen suosituimmat matkailutiet ovat selkeästi Sininen tie, Hämeen Härkätie, Pohjanlahden rantatie sekä Tervantie. Nämä tiet vetävät matkailijoita puoleensa reittien sijainnin, teiden historian ja teemojensa puolesta.¨
Kartoituksesta hyötyvät matkailuteiden ylläpitäjät, matkailijat, mahdollisista jatkotutkimuksista kiinnostuneet sekä SH Traveledu Oy toimissaan. Mahdollisia jatkotutkimusaiheita ovat matkailuteiden toimitsijoihin/ylläpitäjiin perehtyminen, matkailuteiden alkuperät taustaprojekteista, matkailuteiden muun kuin sähköisen markkinoinnin tutkimi-nen sekä matkailuteiden merkityksen selvittäminen asiakkaiden näkökulmasta. Myös matkailuteiden tuotteistamisesta ja matkapakettitarjonnan laajuudesta olisi mahdollista tehdä laajempia selvityksiä.