Syyt verkko-ostamisen lisääntymiseen
Laitinen, Henni (2015)
Laitinen, Henni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811129
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään miksi verkko-ostaminen on lisääntynyt viime vuosina voimakkaasti nuorten aikuisten kohdalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijöitä, jotka ovat johtaneet verkkokauppojen suosioon kuten mitä verkosta ostetaan, miksi verkosta ostetaan, mitä ostamisessa arvostetaan ja mikä on johtanut verkosta ostamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehysosio käsittelee verkko-ostamisen käsitteitä sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin kevään 2015 aikana. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset, joiden ikä oli noin 18-30- vuoden välillä. Kyselylomake laadittiin Microsoft Office Word-ohjelman avulla ja se jaettiin 31 vastaajalle täytettäväksi. Tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Office Excel-ohjelmaa apuna käyttäen muodostamalla vastauksista erilaisia kaavioita ja diagrammeja.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan nuoret aikuiset ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä ja he ostavat verkosta jopa kuukausittain. Tulosten mukaan verkkokauppoja suosittiin sen helppouden, laajemman ja paremman valikoiman, edullisuuden ja monipuolisten maksuvaihtoehtojen takia. Verkkoon mentiin ostoksille erilaisten mainosten ja tarjousten takia, joita esimerkiksi sosiaalinen media tarjoaa. Vaikka verkko-ostaminen on lisääntynyt huimasti, tulosten mukaan ostaminen kivijalkamyymälästä ei ole kuitenkaan vähentynyt radikaalisti. Kuluttajat arvostavat edelleen kaupoissa käymistä ja tuotteisiin tutustumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehysosio käsittelee verkko-ostamisen käsitteitä sekä kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostoprosessia. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valittiin määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus ja se toteutettiin kevään 2015 aikana. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat nuoret aikuiset, joiden ikä oli noin 18-30- vuoden välillä. Kyselylomake laadittiin Microsoft Office Word-ohjelman avulla ja se jaettiin 31 vastaajalle täytettäväksi. Tutkimustulokset analysoitiin Microsoft Office Excel-ohjelmaa apuna käyttäen muodostamalla vastauksista erilaisia kaavioita ja diagrammeja.
Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan nuoret aikuiset ovat ahkeria verkkokaupan käyttäjiä ja he ostavat verkosta jopa kuukausittain. Tulosten mukaan verkkokauppoja suosittiin sen helppouden, laajemman ja paremman valikoiman, edullisuuden ja monipuolisten maksuvaihtoehtojen takia. Verkkoon mentiin ostoksille erilaisten mainosten ja tarjousten takia, joita esimerkiksi sosiaalinen media tarjoaa. Vaikka verkko-ostaminen on lisääntynyt huimasti, tulosten mukaan ostaminen kivijalkamyymälästä ei ole kuitenkaan vähentynyt radikaalisti. Kuluttajat arvostavat edelleen kaupoissa käymistä ja tuotteisiin tutustumista.