Hirsitalon brändäys ulkomailla : Case Timber-Hirsi Oy
Lehtola, Katri (2015)
Lehtola, Katri
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on haapavetinen hirsitaloyritys Timber-Hirsi Oy. Työssä käsitellään suomalaisen hirsitalon brändäystä ulkomailla. Työn tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten suomalainen hirsitalo nähdään ulkomailla ja miten sen brändäystä voisi kehittää. Myös markkina-alueen ja kohderyhmän vaikutuksista brändäykseen haluttiin tietää lisää. Työn tavoite oli tarjota toimeksiantajalle vinkkejä siitä, miten brändiä voisi ulkomailla kehittää ja mitä tulee ottaa huomioon brändätessä ulkomailla.
Teoriaosassa esitellään Timber-Hirsi Oy, annetaan lyhyt kuvaus suomalaisesta hirsitaloteollisuudesta ja käydään läpi brändäyksen merkityksiä ja mielikuvia. Sen jälkeen tuodaan esille markkina-alueen ja kohderyhmän analysointia brändäykseen liittyen ja viimeisessä teoriaosan pääluvussa puhutaan brändäyksestä ulkomailla, erilaisista brändin rakennusstrategioista ja hirsitalojen brändäyksestä tänä päivänä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja teemahaastatteluita. Tutkimusosassa käytiin läpi tulokset teemoittain. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää hirsitaloalan osaajaa.
Tutkimuksen mukaan suomalainen hirsitalo nähdään ulkomailla ekologisena, turvallisena, terveellisenä ja laadukkaana talovaihtoehtona. Suomalaisuus näkyy hirsitalon brändissä. Korkea hinta ja ennakkoluulot puusta ovat eräitä brändiin liitettävistä negatiivisista asioista. Markkina-alue ja myös kohderyhmät vaikuttavat brändäykseen. Brändäystä voisi kehittää esimerkiksi rakentamalla tarjoomasta palvelukeskeisempää, korostamalla designia tai rakentamalla vientiin yhteistä brändiä kaikille hirsitaloyrityksille.
Teoriaosassa esitellään Timber-Hirsi Oy, annetaan lyhyt kuvaus suomalaisesta hirsitaloteollisuudesta ja käydään läpi brändäyksen merkityksiä ja mielikuvia. Sen jälkeen tuodaan esille markkina-alueen ja kohderyhmän analysointia brändäykseen liittyen ja viimeisessä teoriaosan pääluvussa puhutaan brändäyksestä ulkomailla, erilaisista brändin rakennusstrategioista ja hirsitalojen brändäyksestä tänä päivänä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja teemahaastatteluita. Tutkimusosassa käytiin läpi tulokset teemoittain. Tutkimukseen haastateltiin seitsemää hirsitaloalan osaajaa.
Tutkimuksen mukaan suomalainen hirsitalo nähdään ulkomailla ekologisena, turvallisena, terveellisenä ja laadukkaana talovaihtoehtona. Suomalaisuus näkyy hirsitalon brändissä. Korkea hinta ja ennakkoluulot puusta ovat eräitä brändiin liitettävistä negatiivisista asioista. Markkina-alue ja myös kohderyhmät vaikuttavat brändäykseen. Brändäystä voisi kehittää esimerkiksi rakentamalla tarjoomasta palvelukeskeisempää, korostamalla designia tai rakentamalla vientiin yhteistä brändiä kaikille hirsitaloyrityksille.