Att producera tredimensionellt WebM-material för Nvidia 3D Vision
Biström, Dennis (2015)
Biström, Dennis
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811085
Tiivistelmä
Nvidia 3D Vision och Nvidia 3D Vision 2 är produktpaket som gör det möjligt att se på 3D material på datorer. Detta arbete baserar sig på dessa produktpaket. Möjligheten att se på 3D-video på nätet kom år 2011, men stödet för produktpaketen är fortfarande dåligt och informationen om hur man skapar 3D webbmaterial är svår att hitta. Syftet är att utreda hur man kan producera 3D material som går att se på webben, och målet är att skapa en webbsida med några 3D testklipp. Arbetet skall hjälpa potentiella producenter att skapa 3D material. Arbetet går igenom teorin bakom 3D materialproduktion och ger den praktiska kunskapen som behövs för att producera det. Det forskas i hurdant material som lämpar sig för att återges i 3D på webben. Arbetet baserar sig på informationssökning på nätet, filmning och fotografering, webbprogrammering, och empirisk forskning. Nvidia 3D Vision and Nvidia 3D Vision 2 are two products that enable viewing of 3D content on computers. This study is based on these products. Viewing 3D video online was made possible in 2011, but the support available today is lacking and information about how to create 3D content is scarce. The aim of this study is to research ways to produce 3D content that is viewable online, and the goal is to create a website with some of the produced 3D content. This thesis work is supposed to help potential producers create 3D content. This study covers the theory of 3D content production, and offers the practical knowledge needed to produce this. The research revolves around content that can be displayed and viewed using a web browser. The study is based on online research, film and photography, web programming and empirical studies.