Kuntoutuksen tukeminen kuvataideterapeuttisin menetelmin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden työhönvalmennuskeskuksessa
Partanen, Reetta (2015)
Partanen, Reetta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811055
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kuvataideterapeuttisten menetelmien toimivuutta työhönvalmennuskeskuksessa osana erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden kuntoutusta. Teen opinnäytetyöni tutkimusyhteistyössä KVPS Tukena Oy:n kanssa, joka on Kehitysvammaisten Palvelusäätiön ostopalvelutoimintaansa varten perustama valtakunnallinen palveluntuottaja. Tutkimukseni on kvalitatiivinen toimintatutkimus ja toimintatutkimuksen osuuden toteutan Kankaanpään Työhönvalmennuskeskuksessa (Tyvalla).
Opinnäytetyössäni tutkin, miten ja missä eri tilanteissa kuvataideterapiasta on hyötyä Tyvassa. Tässä kohdassa huomioin sekä työntekijän että asiakkaan näkökulman. Onko tilanteita, joissa Tyvan asiakas voi kokea hyötyvänsä kuvataideterapeuttisesta toiminnasta ja se auttaa hänen kuntoutustaan? Entä voiko toiminnasta olla hyötyä työntekijälle asiakkaan kohtaamisessa ja kuntoutuksen eteen tehtävässä työssä Tyvalla? Samoin huomioin tutkimuksessani kuvataideterapeuttiseen toimintaan liittyvät mahdolliset haitat ja uhat.
Opinnäytetyöni viitekehyksessä paneudun kolmeen eri osa-alueeseen ja otan niissä jokaisessa huomioon erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden näkökulman: Kuntoutus ja sen tärkeät teemat, kuvataideterapeuttiset ja taidemuotoiset menetelmät sekä Tyvalla tapahtuva kuntoutus. Teorian, observoinnin ja haastattelujen avulla hahmotan tekemääni tutkimuksen toiminnallista osuutta, jossa olen tehnyt erilaisin metodein kuvataideterapeuttisia tapaamisia. Kerron pääpiirteet käyttämistäni menetelmistä, terapiaprosesseista ja miten nämä prosessit limittäytyvät Tyvan muuhun toimintaan.
Tutkimukseni mukaan kuvataiteellinen ja kuvataideterapeuttinen toiminta on mahdollisuus integroida asiakkaan kuntoutukseen ja Tyvan arkeen. Toiminta voidaan räätälöidä yksilön tavoitteiden mukaan ja parhaillaan se on asiakkaan keino käsitellä ja tuoda esille tunteitaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään. Näin se vahvistaa asiakkaan oman äänen kuuluvuutta sekä lisää motivaatiota kuntoutukseen. Kuvataideterapeuttinen toiminta tukeekin näin Tyvalla tehtyä kuntoutusta. Se myös vahvistaa asiakkaiden työkykyisyyttä ja sosiaalisia taitoja sekä lisää inspiraatiota, voimaantumista, koherenssia ja parempaa elämänlaatua. Opinnäytetyöni päätteeksi teen työskentelystä mallinnoksen, jotta tämäntyyppistä työskentelyä on mahdollisuus hyödyntää jatkos-sakin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden työhönvalmennuskeskuksissa ja harkiten muissa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden palveluissa.
Opinnäytetyössäni tutkin, miten ja missä eri tilanteissa kuvataideterapiasta on hyötyä Tyvassa. Tässä kohdassa huomioin sekä työntekijän että asiakkaan näkökulman. Onko tilanteita, joissa Tyvan asiakas voi kokea hyötyvänsä kuvataideterapeuttisesta toiminnasta ja se auttaa hänen kuntoutustaan? Entä voiko toiminnasta olla hyötyä työntekijälle asiakkaan kohtaamisessa ja kuntoutuksen eteen tehtävässä työssä Tyvalla? Samoin huomioin tutkimuksessani kuvataideterapeuttiseen toimintaan liittyvät mahdolliset haitat ja uhat.
Opinnäytetyöni viitekehyksessä paneudun kolmeen eri osa-alueeseen ja otan niissä jokaisessa huomioon erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden näkökulman: Kuntoutus ja sen tärkeät teemat, kuvataideterapeuttiset ja taidemuotoiset menetelmät sekä Tyvalla tapahtuva kuntoutus. Teorian, observoinnin ja haastattelujen avulla hahmotan tekemääni tutkimuksen toiminnallista osuutta, jossa olen tehnyt erilaisin metodein kuvataideterapeuttisia tapaamisia. Kerron pääpiirteet käyttämistäni menetelmistä, terapiaprosesseista ja miten nämä prosessit limittäytyvät Tyvan muuhun toimintaan.
Tutkimukseni mukaan kuvataiteellinen ja kuvataideterapeuttinen toiminta on mahdollisuus integroida asiakkaan kuntoutukseen ja Tyvan arkeen. Toiminta voidaan räätälöidä yksilön tavoitteiden mukaan ja parhaillaan se on asiakkaan keino käsitellä ja tuoda esille tunteitaan, kokemuksiaan ja mielipiteitään. Näin se vahvistaa asiakkaan oman äänen kuuluvuutta sekä lisää motivaatiota kuntoutukseen. Kuvataideterapeuttinen toiminta tukeekin näin Tyvalla tehtyä kuntoutusta. Se myös vahvistaa asiakkaiden työkykyisyyttä ja sosiaalisia taitoja sekä lisää inspiraatiota, voimaantumista, koherenssia ja parempaa elämänlaatua. Opinnäytetyöni päätteeksi teen työskentelystä mallinnoksen, jotta tämäntyyppistä työskentelyä on mahdollisuus hyödyntää jatkos-sakin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden työhönvalmennuskeskuksissa ja harkiten muissa erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden palveluissa.