"Että jokainen sais tästä niinkun sen mitä itse tarvitsee" : Vertaisikäkavereiden huomioiminen Hippoksen päiväkodin integroiduissa erityisryhmissä
Bäckström, Tia (2015)
Bäckström, Tia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda näkyväksi integroidun erityisryhmän arkea Hippoksen päiväkodissa Tampereella ja selvittää, mitkä ovat ne keinot, joilla vertaisikäkaverit huomioidaan ryhmän arjessa. Lisäksi tarkoituksena oli löytää arjesta ne mahdolliset hetket, jolloin vertaisikäkaverit jäävät liian vähälle huomiolle sekä tuoda ilmi keinoja näiden ongelmakohtien kehittämiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia positiivisia asioita työntekijöiden mielestä integroitu erityisryhmä tuo vertaisikäkavereille verrattuna tavanomaiseen päiväkotiryhmään. Työn tavoitteena oli tehdä integroidun erityisryhmän arkea tutummaksi ihmisille.
Kiinnostus opinnäytetyön tekemiseen syntyi toisena opiskeluvuonna Hippoksen päiväkodin integroidussa erityisryhmässä suoritetun harjoittelun aikana. Työn aihe suunniteltiin yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Vertaisikäkavereiden huomioiminen on aihe, joka säännöllisesti mietityttää integroiduissa erityisryhmissä työskenteleviä.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui varhaiskasvatuksesta, varhaiserityiskasvatuksesta sekä integraatiosta päivähoidossa. Myös erityistä tukea tarvitsevan lapsen sekä vertaisikäkaverin käsitteet on avattu. Koska yksi opinnäytetyön tarkoitus on Hippoksen päiväkodin integroitujen erityisryhmien arjen näkyväksi tuominen, on teoriaosuudessa kerrottu myös yleisesti Hippoksen päiväkodista sekä integroitujen erityisryhmien arjesta siellä.
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Se toteutettiin havainnoimalla kahdeksana päivänä integroiduissa erityisryhmissä sekä tekemällä neljä haastattelua ryhmien lastentarhanopettajille. Haastattelut olivat sekoitus puolistrukturoitua haastattelua ja teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksista keskeisimpinä vertaisikäkavereiden huomioimiseen vaikuttavina asioina nousivat esiin riittävä henkilökunta sekä pienryhmätyöskentely. Vakituisen henkilökunnan poissaolot olivat suurin ongelmakohta vertaisikäkavereiden huomioimisen kannalta. Työntekijöiden mielestä integroitu erityisryhmä vaikuttaa erityisesti vertaisikäkavereiden suvaitsevaisuuteen ja erilaisuuden ymmärtämiseen. Jatkossa tulisi panostaa entistä enemmän työhyvinvoinnin ylläpitämiseen sekä riittävään sijaisten mää-rään ja perehdyttämiseen, jolloin taataan riittävä henkilökunta integroituihin erityisryhmiin.
Kiinnostus opinnäytetyön tekemiseen syntyi toisena opiskeluvuonna Hippoksen päiväkodin integroidussa erityisryhmässä suoritetun harjoittelun aikana. Työn aihe suunniteltiin yhdessä päiväkodin työntekijöiden kanssa. Vertaisikäkavereiden huomioiminen on aihe, joka säännöllisesti mietityttää integroiduissa erityisryhmissä työskenteleviä.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostui varhaiskasvatuksesta, varhaiserityiskasvatuksesta sekä integraatiosta päivähoidossa. Myös erityistä tukea tarvitsevan lapsen sekä vertaisikäkaverin käsitteet on avattu. Koska yksi opinnäytetyön tarkoitus on Hippoksen päiväkodin integroitujen erityisryhmien arjen näkyväksi tuominen, on teoriaosuudessa kerrottu myös yleisesti Hippoksen päiväkodista sekä integroitujen erityisryhmien arjesta siellä.
Työ on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Se toteutettiin havainnoimalla kahdeksana päivänä integroiduissa erityisryhmissä sekä tekemällä neljä haastattelua ryhmien lastentarhanopettajille. Haastattelut olivat sekoitus puolistrukturoitua haastattelua ja teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksista keskeisimpinä vertaisikäkavereiden huomioimiseen vaikuttavina asioina nousivat esiin riittävä henkilökunta sekä pienryhmätyöskentely. Vakituisen henkilökunnan poissaolot olivat suurin ongelmakohta vertaisikäkavereiden huomioimisen kannalta. Työntekijöiden mielestä integroitu erityisryhmä vaikuttaa erityisesti vertaisikäkavereiden suvaitsevaisuuteen ja erilaisuuden ymmärtämiseen. Jatkossa tulisi panostaa entistä enemmän työhyvinvoinnin ylläpitämiseen sekä riittävään sijaisten mää-rään ja perehdyttämiseen, jolloin taataan riittävä henkilökunta integroituihin erityisryhmiin.