Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset strategiaviestijöinä
Simula, Eveliina (2015)
Simula, Eveliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811029
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on ammattiliitto ja palvelujärjestö Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA. Heidän tehtävänään on ajaa jäsentensä etuja työmaailmassa. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten edunvalvonta- ja palvelujärjestöön kuuluu yli 27 000 myynnin, markkinoinnin ja oston ammattilaista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimustyö ja siinä selvitetään myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten roolia strategiaviestijöinä. Tavoitteena on saada tietoa strategiaviestinnän nykytilanteesta ja siitä, miten työntekijät ja etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset viestivät strategiaa organisaatioissaan.
Viitekehys sisältää tietoa strategiaviestinnästä ja myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista.
Aineistoa kerättiin work shopeista sekä haastatteluilla, joihin osallistui 12 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Haastatteluiden ja work shopien tulokset esitellään empiirisessä osassa.
Aineisto kerättiin ja työ kirjoitettiin keväällä 2015.
Ensimmäisen work shopin neljä pääteemaa olivat oma työ, strategia, strategiaviestintä ja oma rooli. Toisessa work shopissa keskityttiin strategiaviestintään ja omaan rooliin. Myös puhelinhaastatteluissa kysyttiin strategiaviestinnästä ja omasta roolista. Kaikki haastatellut myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat viestimässä strategiaa ja ovat tyytyväisiä rooliinsa.
Strategiaviestintään kaivataan enemmän avoimuutta ja vuorovaikutusta ja henkilöstö toivotaan otettavan mukaan jo strategian luontivaiheeseen. Koulutusta ja kehitystä kaivataan asiakaslähtöisyyden parantamiseen ja sosiaalisen median käyttöön.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimustyö ja siinä selvitetään myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten roolia strategiaviestijöinä. Tavoitteena on saada tietoa strategiaviestinnän nykytilanteesta ja siitä, miten työntekijät ja etenkin myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset viestivät strategiaa organisaatioissaan.
Viitekehys sisältää tietoa strategiaviestinnästä ja myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista.
Aineistoa kerättiin work shopeista sekä haastatteluilla, joihin osallistui 12 myynnin ja markkinoinnin ammattilaista. Haastatteluiden ja work shopien tulokset esitellään empiirisessä osassa.
Aineisto kerättiin ja työ kirjoitettiin keväällä 2015.
Ensimmäisen work shopin neljä pääteemaa olivat oma työ, strategia, strategiaviestintä ja oma rooli. Toisessa work shopissa keskityttiin strategiaviestintään ja omaan rooliin. Myös puhelinhaastatteluissa kysyttiin strategiaviestinnästä ja omasta roolista. Kaikki haastatellut myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ovat viestimässä strategiaa ja ovat tyytyväisiä rooliinsa.
Strategiaviestintään kaivataan enemmän avoimuutta ja vuorovaikutusta ja henkilöstö toivotaan otettavan mukaan jo strategian luontivaiheeseen. Koulutusta ja kehitystä kaivataan asiakaslähtöisyyden parantamiseen ja sosiaalisen median käyttöön.