Työkaluja työelämään : Toiminnallinen rumpujensoiton opetus musiikin perustasolla
Happonen, Valtteri (2015)
Happonen, Valtteri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811025
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811025
Tiivistelmä
Opinnäytetyön avulla selvitin, miten musiikin perustason opetuksen yleisimpään ikäluokkaa eli 7-16-vuotiaita oppilaita voidaan motivoida ja innostaa oppimaan rumpujensoittoa tekemisen ja kokemusten avulla. Tutkin myös, kuinka oppijan arkipäivän elämä ja oppituntien aiheet voisivat olla lähempänä toisiaan sekä mitä vaikutuksia tällä on oppimiselle.
Oppimisteorioiden ja kyselytutkimuksen avulla halusin selvittää, mitä rumputunnin tulisi sisältää, jotta opettaja voisi omalla toiminnallaan ja aihevalinnoillaan innostaa oppilaitaan itsenäiseen harjoitteluun. Tarkoituksena oli saada käytännön vinkkejä, joiden avulla opettaja voisi tukea oppilaansa muusikkouden tasapainoista kehittymistä sekä saisi yhdistettyä oppituntinsa aiheet oppilaan muihin oppimisympäristöihin.
Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa itselleni hyvät lähtökohdat opintojen jälkeiseen työelämään. Pyrin tekemään opinnäytetyöni siten, että pystyisin hyödyntää aineistoa myös syyskuussa 2014 aloittamissani kasvatustieteen opinnoissa.
Oppimisteorioiden ja kyselytutkimuksen avulla halusin selvittää, mitä rumputunnin tulisi sisältää, jotta opettaja voisi omalla toiminnallaan ja aihevalinnoillaan innostaa oppilaitaan itsenäiseen harjoitteluun. Tarkoituksena oli saada käytännön vinkkejä, joiden avulla opettaja voisi tukea oppilaansa muusikkouden tasapainoista kehittymistä sekä saisi yhdistettyä oppituntinsa aiheet oppilaan muihin oppimisympäristöihin.
Opinnäytetyön tarkoitus oli antaa itselleni hyvät lähtökohdat opintojen jälkeiseen työelämään. Pyrin tekemään opinnäytetyöni siten, että pystyisin hyödyntää aineistoa myös syyskuussa 2014 aloittamissani kasvatustieteen opinnoissa.