Benefits of social media marketing for small businesses
Väänänen, Eeva-Maria (2015)
Väänänen, Eeva-Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810925
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median käyttöä markkinoinnissa erityisesti pienissä yrityksissä. Sosiaalinen media luo uusia haasteita markkinoinnissa, mutta samalla avaa uusia mahdollisuuksia erityisesti pienten yritysten kasvuun. Tutkimuksessa pyritään selvittämään mitä eroa on sosiaalisen median markkinoinnilla ja perinteisellä markkinoinnilla, sekä tutkimaan miten yritykset käyttävät sosiaalista mediaa markkinoinnissa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia ja sosiaalisen median markkinointia. Aluksi selvitetään mitä on markkinointi ja mitkä ovat keskeisimmät markkinoinnin tehtävät. Sen jälkeen kerrotaan mitä on sosiaalinen media ja sosiaalisen median markkinointi. Lisäksi vertaillaan markkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin eroja ja kerrotaan mitä sosiaalisen median markkinoinnissa tulee ottaa huomioon.Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmetodilla. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella joka lähetettiin Salolaisille pienyrityksille. Kohderyhmänä olivat erityisesti uudet kasvuyritykset. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään käyttävätkö pienet Salolaiset yrityksen sosiaalista mediaa markkinoinnissa, ja jos käyttivät niin mitä palvelimia ja millä tavoin he sitä käyttivät. Tutkimuksessa haluttiin myös saada selville ovatko yritykset kokeneet hyötyä sosiaalisen median markkinoinnista. Tulokset antoivat vastausta siihen kuinka paljon sosiaalisen median sisältöön käytetään resursseja ja kuinka yleistä sosiaalisen median käyttö todellisuudessa on. Tutkimuskyselyyn vastasi 28 yritystä. Tutkimuksen tuloksien mukaan suurin osa vastanneista yrityksistä käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissa, mutta yritysten aktiivisuus ja sisällön laatu vaihtelee suuresti yritysten välillä. Yleisesti yritykset pitivät kokemustaan sosiaalisen median markkinoinnista positiivisena. Aiheena sosiaalisen median markkinointia on tutkittu paljon viime vuosina. Koska sosiaalisen median palvelimet sekä välineet joilla sosiaalista mediaa pystytään käyttämään kehittyvät nopeassa tahdissa, aihe vaatii jatkuvasti ajankohtaista tutkimusta. Koska tämä opinnäytetyö on kirjoitettu yrityksen näkökulmasta, aiheesta voitaisiin tehdä jatkotutkimus esimerkiksi sosiaalisen median markkinoinnista asiakkaan näkökulmasta.