Lounasmyynnin kehittäminen : Ravintola X
Heino, Sarianna; Peltola, Tuija (2015)
Heino, Sarianna
Peltola, Tuija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa kehittämään ravintola X:n lounaan liiketoimintaa ja selvittää, miksi myynnit ovat pienentyneet viime vuosina. Työn aihe saatiin ravintolan päälliköltä. Teoriaosuuden ensimmäisessä osassa käsitellään kilpailu- ja yritysympäristöjä, vallitsevia trendejä ja tuotekehitystä. Sen jälkeen kerrotaan strategioista, jotka auttavat liiketoiminnan kasvua tai kannattavuutta. Viimeisessä teoriaosuudessa keskitytään asiakkuudenhallintaan. Tutkimusosuudessa suoritettiin kvantitatiivinen asiakaskysely 42 nykyiselle ja 24 potentiaaliselle asiakkaalle. Sen tavoitteena oli selvittää, mitä asiakkaat arvostavat lounaassa, mitä he ajattelevat ravintola X:n lounaasta ja missä paikoissa he lounaansa nauttivat.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa nykyisistä asiakkaista on tyytyväisiä lounaaseen. Eniten kritiikkiä sai lounaan hinta, kun taas palvelu arvioitiin hyväksi tai erinomaiseksi. Potentiaalisista asiakkaista puolestaan useat sanoivat, että heillä ei ole minkäänlaista mielikuvaa ravintola X:n lounaasta ja tästä syystä heidän on vaikea arvioida sen lounastuotetta. Kyselystä kävi kuitenkin ilmi, että erityisesti naisille lounasruoan terveellisyys ja hinta ovat tärkeitä asioita.
Johtopäätöksissä pohditaan sitä, miten tehostetulla markkinoinnilla voisi olla suuri vaikutus uusien lounasasiakkaiden hankintaan. Myös pienillä muutoksilla, joissa otettaisiin huomioon nykyiset trendit, saataisiin asiakkaat taas innostumaan ravintola X:n lounaasta. Yleisesti ravintola X:n tulisi ottaa yhä enemmän huomioon eri asiakasryhmien tarpeet ja niiden perusteella räätälöidä jokaiselle ryhmälle sopiva lounastarjonta.
Tutkimustulokset osoittivat, että suurin osa nykyisistä asiakkaista on tyytyväisiä lounaaseen. Eniten kritiikkiä sai lounaan hinta, kun taas palvelu arvioitiin hyväksi tai erinomaiseksi. Potentiaalisista asiakkaista puolestaan useat sanoivat, että heillä ei ole minkäänlaista mielikuvaa ravintola X:n lounaasta ja tästä syystä heidän on vaikea arvioida sen lounastuotetta. Kyselystä kävi kuitenkin ilmi, että erityisesti naisille lounasruoan terveellisyys ja hinta ovat tärkeitä asioita.
Johtopäätöksissä pohditaan sitä, miten tehostetulla markkinoinnilla voisi olla suuri vaikutus uusien lounasasiakkaiden hankintaan. Myös pienillä muutoksilla, joissa otettaisiin huomioon nykyiset trendit, saataisiin asiakkaat taas innostumaan ravintola X:n lounaasta. Yleisesti ravintola X:n tulisi ottaa yhä enemmän huomioon eri asiakasryhmien tarpeet ja niiden perusteella räätälöidä jokaiselle ryhmälle sopiva lounastarjonta.