Liikunta ja leikki : ohjattu lasten psykomotorinen liikunnallinen leikkituokio Mouhijärven neuvolan asiakkaille
Ranta, Ranja (2015)
Ranta, Ranja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810919
Tiivistelmä
Tämän projektimaisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Mouhijärven neuvolan palveluita käyttävien lasten vanhemmille diaesitys lasten leikistä ja liikunnasta käyttäen psykomotorista näkökulmaa. Lisäksi tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa lapsille psykomotorinen liikunnallinen leikkituokio.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin psykomotorista näkökulmaa lasten liikunnassa ja leikeissä. Teoriaosuuden pohjalta laadittiin diaesitys lasten vanhemmille sekä lapsille liikunnallinen leikkituokio. Tapahtuma pidettiin syksyllä 2014 Mouhijärvellä perhekerhossa.
Lasten vanhemmat kokivat diaesityksen mielenkiintoisena ja asiasisällöltään hyvänä. Lapset nauttivat leikeistä ja vanhempien antaman palautteen pohjalta leikkien valinnassa oli onnistuttu.
Jatkossa voisi käyttää samaa ideaa psykomotoriikasta liikunnan apuna ja tukena alakouluilla. Psykomotorista näkökulmaa lisäämällä saataisiin lasten innostus liikuntaa kohtaan lisääntymään. Psykomotorista näkökulmaa liikunnan tukena voidaan hyödyntää myös kerhoissa ja harrastuksissa. Psykomotorista ideaa voidaan myös työstää järjestämällä teoriapohjaisia koulutuksia ja harjoitteita koulujen opettajille sekä kerhojen ja harrastusten vetäjille.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin psykomotorista näkökulmaa lasten liikunnassa ja leikeissä. Teoriaosuuden pohjalta laadittiin diaesitys lasten vanhemmille sekä lapsille liikunnallinen leikkituokio. Tapahtuma pidettiin syksyllä 2014 Mouhijärvellä perhekerhossa.
Lasten vanhemmat kokivat diaesityksen mielenkiintoisena ja asiasisällöltään hyvänä. Lapset nauttivat leikeistä ja vanhempien antaman palautteen pohjalta leikkien valinnassa oli onnistuttu.
Jatkossa voisi käyttää samaa ideaa psykomotoriikasta liikunnan apuna ja tukena alakouluilla. Psykomotorista näkökulmaa lisäämällä saataisiin lasten innostus liikuntaa kohtaan lisääntymään. Psykomotorista näkökulmaa liikunnan tukena voidaan hyödyntää myös kerhoissa ja harrastuksissa. Psykomotorista ideaa voidaan myös työstää järjestämällä teoriapohjaisia koulutuksia ja harjoitteita koulujen opettajille sekä kerhojen ja harrastusten vetäjille.