Pääkaupunkiseudun tapahtuma- ja ohjelmapalveluiden kilpailukenttä : Case: Go Experience Oy
Hyvärinen, Kaisu (2015)
Hyvärinen, Kaisu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810915
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten organisaatioasiakkaat näkevät tapahtuma- ja ohjelmapalveluiden kilpailukentän. Tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden näkökulmasta toimialan menestystekijöitä ja haasteita sekä verrata Go Experiencen vahvuuksia ja heikkouksia löydettyihin seikkoihin. Vertailuoppimista hyödyntämällä tarkoitus oli tarjota kehitysehdotuksia toimeksiantajalle yritystoiminnan parantamiseksi.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä toimeksiantajan aiempien vuosien asiakkaille, jotta kilpailukenttään liittyvien näkökulmien lisäksi saatiin tietoa toimeksiantajan vahvuuksista ja heikkouksista. Kysely lähetettiin asiakasrekisterin perusteella henkilökohtaisena linkkinä, joka oli auki välillä 18.2.–3.3.2015. Kyselyyn saatiin 35 vastausta. Lisäksi tutkimuksen alussa haastateltiin toimeksiantajaa, jotta saatiin selville hänen omat näkemyksensä vahvuuksista ja heikkouksista.
Tulosten perusteella toimialan haasteiksi nousivat kilpailijoiden runsaslukuisuus, korvaavien tuotteiden vahva asema ja palveluntarjoajien samankaltaisuus. Menestystekijöiksi osoittautuivat muun muassa palvelujen räätälöinti asiakkaiden tarpeiden mukaan, selkeä hinnoittelu ja palvelun laatu. Toimeksiantaja erottui edukseen monien ominaisuuksien suhteen, mutta kehityskohtiakin oli löydettävissä.
Toimeksiantaja voi saatujen tulosten perusteella kehittää yritystoimintaansa ja puuttua havaittuihin kehityskohtiin, joita olivat muun muassa tarjoukset ja jälkimarkkinointi. Tulosten perusteella voidaan myös puuttua seikkoihin, joiden toimeksiantaja oletti näkyvän asiakkaille, mutta jotka eivät tuloksissa nousseetkaan yrityksen vahvuuksiksi. Aiempia oletuksia korjaamalla voidaan kilpailukentällä pyrkiä menestymään paremmin kuin aikaisemmin.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä toimeksiantajan aiempien vuosien asiakkaille, jotta kilpailukenttään liittyvien näkökulmien lisäksi saatiin tietoa toimeksiantajan vahvuuksista ja heikkouksista. Kysely lähetettiin asiakasrekisterin perusteella henkilökohtaisena linkkinä, joka oli auki välillä 18.2.–3.3.2015. Kyselyyn saatiin 35 vastausta. Lisäksi tutkimuksen alussa haastateltiin toimeksiantajaa, jotta saatiin selville hänen omat näkemyksensä vahvuuksista ja heikkouksista.
Tulosten perusteella toimialan haasteiksi nousivat kilpailijoiden runsaslukuisuus, korvaavien tuotteiden vahva asema ja palveluntarjoajien samankaltaisuus. Menestystekijöiksi osoittautuivat muun muassa palvelujen räätälöinti asiakkaiden tarpeiden mukaan, selkeä hinnoittelu ja palvelun laatu. Toimeksiantaja erottui edukseen monien ominaisuuksien suhteen, mutta kehityskohtiakin oli löydettävissä.
Toimeksiantaja voi saatujen tulosten perusteella kehittää yritystoimintaansa ja puuttua havaittuihin kehityskohtiin, joita olivat muun muassa tarjoukset ja jälkimarkkinointi. Tulosten perusteella voidaan myös puuttua seikkoihin, joiden toimeksiantaja oletti näkyvän asiakkaille, mutta jotka eivät tuloksissa nousseetkaan yrityksen vahvuuksiksi. Aiempia oletuksia korjaamalla voidaan kilpailukentällä pyrkiä menestymään paremmin kuin aikaisemmin.