Brändin merkitys sosiaalisessa mediassa
Juutinen, Joni; Jaakkola, Okko (2015)
Juutinen, Joni
Jaakkola, Okko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on brändin merkitys sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mikä saa sosiaalisen median käyttäjät toimimaan brändien parissa ja mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan toimintaan brändien suhteen. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa selkeää ja luotettavaa tietoa hyvän sosiaalisen median brändin ominaisuuksista. Tuotetun aineiston perusteella eri liiketoiminnan toimijat voivat käyttää hyväkseen syntynyttä tietoa kuluttajista ja brändeistä sosiaalisessa mediassa yritysmaailman eri tarkoituksiin. Opinnäytetyö on osa monivuotista Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta, jossa ovat mukana Laurea-ammattikorkeakoulu, mediayhtiö MTV sekä digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio.
Työn tarkoituksena oli selvittää, mikä saa ihmisen seuraamaan brändiä sosiaalisessa mediassa ja millainen on hyvä sosiaalisen median brändi. Lisäksi työssä tarkastellaan sitä, mikä saa ihmisen sitoutumaan ja seuraamaan jotakin tiettyä brändiä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä, brändäystä sekä sosiaalista mediaa ja sen monikanavaisuutta.
Tutkimuksessa käytettiin aineistohankintamenetelminä teemahaastattelua parihaastatteluina sekä benchmarkingia. Teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan selville sosiaalisen median käyttäjien motivaatioita sekä syitä käyttäjien suhtautumiseen sosiaalisen median brändejä kohtaan sekä saamaan selville millainen on käyttäjien mielestä hyvä sosiaalisen median brändi. Benchmarkingin avulla puolestaan pyrittiin tutkimaan jo olemassa olevia, teemahaastatteluissa haastateltavien hyväksi mainitsemia sosiaalisen median brändejä sekä saamaan selville niiden hyviä ominaisuuksia. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen perusteella kuluttajat haluavat seurata sosiaalisessa mediassa brändejä, joilla on hyvä maine. Kuluttajat seuraavat brändejä, jotka ovat lähellä omia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Sosiaalisen median brändin tarjoaman sisällön tulee olla informatiivista ja sen tulee olla suunnattu sen seuraajille. Kuluttajan henkilökohtaiset kokemukset brändien suhteen vaikuttavat myös kuluttajan toimintaan sosiaalisessa mediassa.
Työn tarkoituksena oli selvittää, mikä saa ihmisen seuraamaan brändiä sosiaalisessa mediassa ja millainen on hyvä sosiaalisen median brändi. Lisäksi työssä tarkastellaan sitä, mikä saa ihmisen sitoutumaan ja seuraamaan jotakin tiettyä brändiä sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee brändiä, brändäystä sekä sosiaalista mediaa ja sen monikanavaisuutta.
Tutkimuksessa käytettiin aineistohankintamenetelminä teemahaastattelua parihaastatteluina sekä benchmarkingia. Teemahaastatteluiden avulla pyrittiin saamaan selville sosiaalisen median käyttäjien motivaatioita sekä syitä käyttäjien suhtautumiseen sosiaalisen median brändejä kohtaan sekä saamaan selville millainen on käyttäjien mielestä hyvä sosiaalisen median brändi. Benchmarkingin avulla puolestaan pyrittiin tutkimaan jo olemassa olevia, teemahaastatteluissa haastateltavien hyväksi mainitsemia sosiaalisen median brändejä sekä saamaan selville niiden hyviä ominaisuuksia. Tutkimuksesta saatu aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen perusteella kuluttajat haluavat seurata sosiaalisessa mediassa brändejä, joilla on hyvä maine. Kuluttajat seuraavat brändejä, jotka ovat lähellä omia harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita. Sosiaalisen median brändin tarjoaman sisällön tulee olla informatiivista ja sen tulee olla suunnattu sen seuraajille. Kuluttajan henkilökohtaiset kokemukset brändien suhteen vaikuttavat myös kuluttajan toimintaan sosiaalisessa mediassa.