Kokemusasiantuntijat oppilaitoksissa : käykö kokemus koulutuksesta?
Uusitalo, Jukka (2015)
Uusitalo, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810861
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyden lisääminen sosiaali- ja terveyspalveluissa vaatii asiakkaiden äänen kuulemista palveluiden kehittämisessä ja arvioimisessa. Tähän velvoittaa jo sosiaali- ja terveydenhuollon Kaste-ohjelma. Kokemusasiantuntijat ovat itse toipuneet päihde- ja mielenterveysongelmista ja heillä on usein vuosien kokemus sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjinä. Heille on kehittynyt näkemystä, miten näitä palveluja voisi parantaa. Kokemusasiantuntijat ovat kouluttautuneet kertomaan omaa tarinaansa ja heitä käytetään vierailevina luennoitsijoina esim. ammattikorkeakoulujen päihde- ja mielenterveystyön luennoilla. Tavoitteena on, että tulevat ammattilaiset osaisivat ottaa asiakkaan näkökulman hoitotyössä yhä paremmin huomioon.
Tämä opinnäytetyö on tehty Laurea-ammattikorkeakoulun tilauksesta ja tarkoituksena oli selvittää sen päihde- ja mielenterveystyön opettajien sekä heidän opiskelijoidensa kokemuksia ja mielipiteitä kokemusasiantuntijoiden käyttämisestä oppitunneilla. Tavoitteena oli tutkia, mitä lisäarvoa nämä vierailut tuovat opintoihin.
Opinnäytetyöhön liittyvä määrällinen kyselytutkimus tehtiin käyttämällä sähköistä e- lomaketta. Vastauksista (n=86) kävi ilmi, että kokemusasiantuntijoiden käyttämiselle on tarvetta. Opiskelijoiden mielestä kokemusasiantuntijoiden vierailut tuovat lisäarvoa opiskeluun ja sekä opiskelijat että opettajat katsoivat, että näiden vierailujen tulisi sisältyä opetussuunnitelmaan. Vastaajien mielestä kokemusasiantuntijoiden vierailut lisäävät tietoutta päihde- ja mielenterveysongelmista sekä saavat suhtautumaan myönteisemmin näiden ongelmien kanssa kamppaileviin. Tutkimuksessa selvisi myös, että vastaajat suhtautuivat myönteisesti kokemuksellisen tiedon tuomiseen teoriatiedon rinnalle ja että kokemusasiantuntijoiden asemaa sosiaali- ja terveyssektorin eri toiminta-alueilla tulisi vahvistaa.
Tämä opinnäytetyö on tehty Laurea-ammattikorkeakoulun tilauksesta ja tarkoituksena oli selvittää sen päihde- ja mielenterveystyön opettajien sekä heidän opiskelijoidensa kokemuksia ja mielipiteitä kokemusasiantuntijoiden käyttämisestä oppitunneilla. Tavoitteena oli tutkia, mitä lisäarvoa nämä vierailut tuovat opintoihin.
Opinnäytetyöhön liittyvä määrällinen kyselytutkimus tehtiin käyttämällä sähköistä e- lomaketta. Vastauksista (n=86) kävi ilmi, että kokemusasiantuntijoiden käyttämiselle on tarvetta. Opiskelijoiden mielestä kokemusasiantuntijoiden vierailut tuovat lisäarvoa opiskeluun ja sekä opiskelijat että opettajat katsoivat, että näiden vierailujen tulisi sisältyä opetussuunnitelmaan. Vastaajien mielestä kokemusasiantuntijoiden vierailut lisäävät tietoutta päihde- ja mielenterveysongelmista sekä saavat suhtautumaan myönteisemmin näiden ongelmien kanssa kamppaileviin. Tutkimuksessa selvisi myös, että vastaajat suhtautuivat myönteisesti kokemuksellisen tiedon tuomiseen teoriatiedon rinnalle ja että kokemusasiantuntijoiden asemaa sosiaali- ja terveyssektorin eri toiminta-alueilla tulisi vahvistaa.