Onnisen jälleenmyyntiryhmän markkinointikalenterin kehittämistyö
Heiskanen, Eero (2015)
Heiskanen, Eero
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810835
Tiivistelmä
Tämän kehittämisprojektin tarkoitus oli kehittää ja toteuttaa Onninen Oy:lle uusi sähköinen markkinointikalenteri. Onninen Oy on teknisen alan tukkukauppa Suomessa ja harjoittelujakson aikana kehitetty markkinointikalenteri palvelisi jälleenmyyntiryhmän myyjiä ja myynninjohtoa. Vastaavanlaista markkinointikalenteria ei Onnisen jälleenmyyntiryhmällä ollut, joten kehittämisprojektin tarkoitus oli kehittää toimeksiantajalle toimiva ja käytännöllinen sähköinen markkinoinnin ja myynnin seuraamiseen tarkoitettu työkalu.
Ennen varsinaista kehittämisprojektia opinnäytetyössä luotiin viitekehystä tarkastelemalla markkinoinnin eri osa-alueita, jotka tuli ottaa huomioon lähdettäessä kalenteria toteuttamaan. Näitä olivat: markkinointi yleisesti, markkinointi myyntityön osana ja tuote markkinoinnin kilpailukeinona.
Varsinainen kehittämisprojekti toteutettiin myyntiryhmäpäällikön sekä jälleenmyyntiryhmän myyjien avulla. Opinnäytetyön viitekehys käsittelee pääpiirteittäin Onnisen jälleenmyyntiryhmää. Kehittämisprojektissa oli neljä tärkeää vaihetta ja ne olivat: ideointi, suunnitteluvaihe, kehitysvaihe sekä pilottivaihe. Markkinointikalenterin tarkoitus oli helpottaa jälleenmyyntiryhmän myyjien työtä ja auttaa myynninjohtoa markkinointiaktiviteettien ja myynnin seuraamisessa.
Valmis sähköinen työkalu toteutettiin Excel-muotoon ja sitä testasivat Onnisen omat myyjät. Palaute oli pääasiallisesti positiivista. Kalenterin täytön pelättiin kuitenkin vievän aikaa varsinaisesta ydintyöstä ja myyntiajasta. Positiiviseksi asiaksi koettiin kuitenkin se, että markkinointikalenterin myötä oli kehitetty uusi sähköinen työkalu, johon pystyi kirjaamaan markkinointikampanjoihin liittyvät tiedot keskitetysti ja seuraamaan myös myynnin ja markkinoinnin kannattavuutta.
Ennen varsinaista kehittämisprojektia opinnäytetyössä luotiin viitekehystä tarkastelemalla markkinoinnin eri osa-alueita, jotka tuli ottaa huomioon lähdettäessä kalenteria toteuttamaan. Näitä olivat: markkinointi yleisesti, markkinointi myyntityön osana ja tuote markkinoinnin kilpailukeinona.
Varsinainen kehittämisprojekti toteutettiin myyntiryhmäpäällikön sekä jälleenmyyntiryhmän myyjien avulla. Opinnäytetyön viitekehys käsittelee pääpiirteittäin Onnisen jälleenmyyntiryhmää. Kehittämisprojektissa oli neljä tärkeää vaihetta ja ne olivat: ideointi, suunnitteluvaihe, kehitysvaihe sekä pilottivaihe. Markkinointikalenterin tarkoitus oli helpottaa jälleenmyyntiryhmän myyjien työtä ja auttaa myynninjohtoa markkinointiaktiviteettien ja myynnin seuraamisessa.
Valmis sähköinen työkalu toteutettiin Excel-muotoon ja sitä testasivat Onnisen omat myyjät. Palaute oli pääasiallisesti positiivista. Kalenterin täytön pelättiin kuitenkin vievän aikaa varsinaisesta ydintyöstä ja myyntiajasta. Positiiviseksi asiaksi koettiin kuitenkin se, että markkinointikalenterin myötä oli kehitetty uusi sähköinen työkalu, johon pystyi kirjaamaan markkinointikampanjoihin liittyvät tiedot keskitetysti ja seuraamaan myös myynnin ja markkinoinnin kannattavuutta.