Analyyttinen tanssitaiteilija : kriittisen tanssianalyysin hyödyntäminen koreografisessa prosessissa
Arola, Niko (2015)
Arola, Niko
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710752
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Opinnäytetyöni koostuu taiteellisesta osasta ja tästä kirjallisesta osasta. Taiteellinen osio oli koreografinen prosessi. Prosessista syntyi tanssiteos ”Kaleidoskooppi ja Rubikin kuutio” kahdelle tanssijalle ja yhdelle muusikolle. Se esitettiin ensikerran 1.11.2014 Turun Taideakatemian Naruteatterissa. Teos esitettiin myös kevään 2015 Köydet Irti! -opinnäytetyöfestivaalilla.
Opinnäytetyössäni tarkastelen kriittistä tanssianalyysia työmenetelmänä omassa koreografisessa prosessissani. Koreografian määrittelen suunnitelmaksi. Koreografia muodostaa fyysisen ja tilallisen olemisen ohjenuoran, jota toteuttamalla syntyy tunnistettava esitys. Koreografian valmistuksessa tehdään valintoja, mikä vaatii analyyttisen arvioinnin tekemistä, jotta luovassa prosessissa monesta vaihtoehdosta voidaan valita haluttu etenemistapa.
Tämän prosessin kriittinen työtapa perustuu kriittiseen tanssianalyysiin. Kriittisyys ei tähtää tiettyyn lopputulokseen, vaan siinä pyritään luopumaan ennakko-odotuksista ja keskittymään koettuun hetkeen. Analysointi tapahtui koreografin kehollisen kokemuksen, video tallenteiden ja työryhmän keskustelujen kautta saadun tiedon pohjalta. Analyysia sovellettiin pääasiassa Adsheadin tanssianalyysin mallin pohjalta, jolloin tein huomioita syntyvän teoksen osatekijöistä ja rakenteista, sekä tulkitsin ja arvioin niiden vaikutuksia. Tätä kautta minulle tuli tietoisesti näkyväksi luotavassa koreografiassa olevia aiheita ja teemoja, joita se käsitteli. Tällöin pystyin valitsemaan esiin tulevista aiheista ja teemoista haluamani sekä vahvistamaan niitä.
Opinnäytetyössäni tarkastelen kriittistä tanssianalyysia työmenetelmänä omassa koreografisessa prosessissani. Koreografian määrittelen suunnitelmaksi. Koreografia muodostaa fyysisen ja tilallisen olemisen ohjenuoran, jota toteuttamalla syntyy tunnistettava esitys. Koreografian valmistuksessa tehdään valintoja, mikä vaatii analyyttisen arvioinnin tekemistä, jotta luovassa prosessissa monesta vaihtoehdosta voidaan valita haluttu etenemistapa.
Tämän prosessin kriittinen työtapa perustuu kriittiseen tanssianalyysiin. Kriittisyys ei tähtää tiettyyn lopputulokseen, vaan siinä pyritään luopumaan ennakko-odotuksista ja keskittymään koettuun hetkeen. Analysointi tapahtui koreografin kehollisen kokemuksen, video tallenteiden ja työryhmän keskustelujen kautta saadun tiedon pohjalta. Analyysia sovellettiin pääasiassa Adsheadin tanssianalyysin mallin pohjalta, jolloin tein huomioita syntyvän teoksen osatekijöistä ja rakenteista, sekä tulkitsin ja arvioin niiden vaikutuksia. Tätä kautta minulle tuli tietoisesti näkyväksi luotavassa koreografiassa olevia aiheita ja teemoja, joita se käsitteli. Tällöin pystyin valitsemaan esiin tulevista aiheista ja teemoista haluamani sekä vahvistamaan niitä.