The marketing efficiency of English degree programmes in Finnish Universities of Applied Sciences : case TUAS
Stenvall, Alex (2015)
Stenvall, Alex
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710733
Tiivistelmä
Vuonna 2014 Turun ammattikorkeakoulu muuttui osakeyhtiöksi osana opetus- ja kulttuuriministeriön valtakunnallista AMK-uudistusta. Vaikka pääsyitä olivat parempi ja vapaampi työmarkkinoiden tukeminen sekä joustavan ja itsenäisen toiminnan helpottaminen, myös ammattikorkeakoulujen rahoitusmallit uudistettiin. Tämä uudistus on kasvattanut ammattikorkeakoulujen itsenäisyyttä ja päätöksentekoa antaen vastikään yhtiöitetyille ammattikorkeakouluille mahdollisuuden erottua helpommin kohdeyleisön silmissä.
Tämä opinnäytetyö keskittyi selvittämään, kuinka Turun ammattikorkeakoulu markkinoi englanninkielisiä tutkintojaan ja tutkimaan palvelumarkkinoinnin käsitteitä painotuksen ollessa koulutuksen markkinoimisessa. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia Turun ammattikorkeakoulun markkinoinnin mahdollisuuksia ja perehtyä siihen, mitkä markkinointikanavat ja metodit toimivat parhaiten tutkinto-ohjelman markkinoimisessa nuorista aikuisista koostuvalle kohderyhmälle.
Tietojen kerääminen tässä opinnäytetyössä koostui sekä kvalitatiivisista (kahden nykyisen Turun ammattikorkeakoulun opiskelijan haastattelu) että kvantitatiivisista (online-kysely nykyisille opiskelijoille) metodeista. Haastatellut ja kyselyyn vastanneet vastasivat kysymyksiin koskien sosiaalisen median käyttöä, radiota, printtimediaa ja internetiä sekä näkemyksiään mainoksista ja tehokkaimmista markkinointikanavista. Tutkimustulokset paljastivat, että tällä hetkellä Turun ammattikorkeakoulu tavoittaa yleisönsä parhaiten sosiaalisen median välityksellä, kun taas yleinen medianäkyvyys Turun ammattikorkeakoululla on heikko. Näkyvyys ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa käsitellään kattavasti sekä myös muut markkinointikanavat kuten radio, printtimedia, Internet ja televisio analysoitiin.
Tämä opinnäytetyö keskittyi selvittämään, kuinka Turun ammattikorkeakoulu markkinoi englanninkielisiä tutkintojaan ja tutkimaan palvelumarkkinoinnin käsitteitä painotuksen ollessa koulutuksen markkinoimisessa. Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia Turun ammattikorkeakoulun markkinoinnin mahdollisuuksia ja perehtyä siihen, mitkä markkinointikanavat ja metodit toimivat parhaiten tutkinto-ohjelman markkinoimisessa nuorista aikuisista koostuvalle kohderyhmälle.
Tietojen kerääminen tässä opinnäytetyössä koostui sekä kvalitatiivisista (kahden nykyisen Turun ammattikorkeakoulun opiskelijan haastattelu) että kvantitatiivisista (online-kysely nykyisille opiskelijoille) metodeista. Haastatellut ja kyselyyn vastanneet vastasivat kysymyksiin koskien sosiaalisen median käyttöä, radiota, printtimediaa ja internetiä sekä näkemyksiään mainoksista ja tehokkaimmista markkinointikanavista. Tutkimustulokset paljastivat, että tällä hetkellä Turun ammattikorkeakoulu tavoittaa yleisönsä parhaiten sosiaalisen median välityksellä, kun taas yleinen medianäkyvyys Turun ammattikorkeakoululla on heikko. Näkyvyys ja aktiivisuus sosiaalisessa mediassa käsitellään kattavasti sekä myös muut markkinointikanavat kuten radio, printtimedia, Internet ja televisio analysoitiin.