Opiskelijapienryhmien projektityön tukeminen vertaisohjauksella
Piiroinen, Janne (2015)
Piiroinen, Janne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710724
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on produkti, jonka toimeksiantajana on Haaga-Helia Porvoo Campuksen liiketalouden koulutusohjelma. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda vertaisohjaamisen malli, joka tukee sekä edistää tutkivan ja kehittävän mallin mukaista oppimista.
Vertaisohjaamisen mallin luomiseksi lähestyin asiaa kolmesta eri näkökulmasta. Ensimmäisenä oli omat kokemukseni projektityöskentelystä, toisena laadullisin menetelmin kerätyt aineistot ja kolmantena toimintatutkimuksen aineisto eli vertaisohjaukset.
Toimintatutkimuksen osuus toteutettiin Haaga-Helian Porvoo Campuksella kannattava myynti ja markkinointi kurssin yhteydessä, keväällä 2015. Toimintatutkimuksen osuuden aloitti luento, jonka aiheena olivat omat kokemukseni projektityöskentelystä. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli löytää opiskelijapienryhmille yksi toteuttamiskelpoinen toimenpide heidän ryhmä-työnsä kehittämiseksi. Vertaisohjauksiin osallistui kahdeksantoista opiskelijapienryhmää. Vertaisohjauskeskusteluihin valmistauduin valmistelemalla kysymyssarjan omaan käyttööni, sekä agendan opiskelijaryhmille.
Opiskelijapienryhmien näkökulmasta vertaisohjaaminen on heille yksi hyödyllinen resurssi, josta tukea saa tarvittaessa. Toimintatutkimuksen osuudessa peräti viidentoista ryhmän kanssa käydystä keskusteluista löytyi todellakin tavoitteiden mukainen toimenpide-ehdotus. Kolme näistä viidestätoista ryhmästä olisi tarvinnut ehkä syvempääkin tukea ja ohjausta. Toisaalta kaikista kahdeksastatoista ryhmästä kolme ryhmää ei kokenut vertaisohjausta kovinkaan ajankohtaisena.
Vertaisohjaaminen kehittää niitä kykyjä joita toisaalta työelämässä vaaditaan ja joita Haaga-Helia liiketalouden koulutusohjelmassa halutaan kehittää. Vertaisohjauksessa kehittyy niin valmennus-, ohjaus- kuin johtajuustaidotkin.
Vertaisohjaamisen malli on tehty opiskelijanäkökulmasta ja siinä otetaan kantaa opiskelijan mahdollisuuksiin, haasteisiin ja rajoituksiin vertaisohjaamisen toteuttamisessa. Opiskelija-pienryhmille kohdistettu vertaisohjaaminen soveltuu hyvin Haaga-Helia Porvoo Campuksen toimintaan, sillä vertaisohjaaminen tukee hyvin tutkivan ja kehittävän oppimisen mukaista konstruktiivista oppimiskäsitystä.
Vertaisohjaamisen mallin luomiseksi lähestyin asiaa kolmesta eri näkökulmasta. Ensimmäisenä oli omat kokemukseni projektityöskentelystä, toisena laadullisin menetelmin kerätyt aineistot ja kolmantena toimintatutkimuksen aineisto eli vertaisohjaukset.
Toimintatutkimuksen osuus toteutettiin Haaga-Helian Porvoo Campuksella kannattava myynti ja markkinointi kurssin yhteydessä, keväällä 2015. Toimintatutkimuksen osuuden aloitti luento, jonka aiheena olivat omat kokemukseni projektityöskentelystä. Toimintatutkimuksen tavoitteena oli löytää opiskelijapienryhmille yksi toteuttamiskelpoinen toimenpide heidän ryhmä-työnsä kehittämiseksi. Vertaisohjauksiin osallistui kahdeksantoista opiskelijapienryhmää. Vertaisohjauskeskusteluihin valmistauduin valmistelemalla kysymyssarjan omaan käyttööni, sekä agendan opiskelijaryhmille.
Opiskelijapienryhmien näkökulmasta vertaisohjaaminen on heille yksi hyödyllinen resurssi, josta tukea saa tarvittaessa. Toimintatutkimuksen osuudessa peräti viidentoista ryhmän kanssa käydystä keskusteluista löytyi todellakin tavoitteiden mukainen toimenpide-ehdotus. Kolme näistä viidestätoista ryhmästä olisi tarvinnut ehkä syvempääkin tukea ja ohjausta. Toisaalta kaikista kahdeksastatoista ryhmästä kolme ryhmää ei kokenut vertaisohjausta kovinkaan ajankohtaisena.
Vertaisohjaaminen kehittää niitä kykyjä joita toisaalta työelämässä vaaditaan ja joita Haaga-Helia liiketalouden koulutusohjelmassa halutaan kehittää. Vertaisohjauksessa kehittyy niin valmennus-, ohjaus- kuin johtajuustaidotkin.
Vertaisohjaamisen malli on tehty opiskelijanäkökulmasta ja siinä otetaan kantaa opiskelijan mahdollisuuksiin, haasteisiin ja rajoituksiin vertaisohjaamisen toteuttamisessa. Opiskelija-pienryhmille kohdistettu vertaisohjaaminen soveltuu hyvin Haaga-Helia Porvoo Campuksen toimintaan, sillä vertaisohjaaminen tukee hyvin tutkivan ja kehittävän oppimisen mukaista konstruktiivista oppimiskäsitystä.