Metsänhoitoyhdistys Keski-Savon asiakkaiden palvelutarve ja asiakastyytyväisyys
Tirkkonen, Tuomo (2015)
Tirkkonen, Tuomo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710719
Tiivistelmä
Muuttuneen metsänhoitoyhdistyslain jälkeen metsänhoitoyhdistykset joutuvat suunnittelemaan toimintaansa entistä tarkemmin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsänhoitoyhdistys Keski-Savon asiakkaiden asiakastyytyväisyys ja palveluiden käyttöaikeet. Lisäksi selvitettiin, mitä palveluita vastaajat tarvitsevat eniten. Tuloksia pyritään hyödyntämään yhdistyksen toiminnan arvioinnissa sekä palveluiden laadun parantamisessa.
Metsänhoitoyhdistys Keski-Savon alueella oli kyselyn lähetyshetkellä 5 994 metsänomistajaa. Tästä joukosta kyselyn perusjoukoksi muodostui noin 5200 metsänomistajaa. Menetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa oli kvalitatiivisen tutkimuksen ominaisuuksia. Aineiston keruu toteutettiin kirjekyselynä pinta-alan mukaan ositetulla otannalla. Otoskooksi muodostui 354 jäsentä. Vastauksia palautui 153, ja vastausprosentti oli 43.
Selvityksen perusteella Metsänhoitoyhdistys Keski-Savo on onnistunut palvelemaan asiakkaitaan hyvällä tasolla. Asiakaspalveluun liittyvissä asioissa vastaajat kokivat saaneensa hyvää palvelua. Palveluista tärkeimmiksi koettiin metsäneuvonta ja puunmyyntisuunnitelma. Kehittämiskohtina yhdistyksen toiminnassa nähtiin aktiivisuus ja yhteydenpito asiakkaisiin. Lisäksi yhdistyksen tulisi näkyä ja järjestää tapahtumia enemmän, ja parantaa tiedottamistaan ajankohtaisissa asioissa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsänhoitoyhdistys Keski-Savon asiakkaiden asiakastyytyväisyys ja palveluiden käyttöaikeet. Lisäksi selvitettiin, mitä palveluita vastaajat tarvitsevat eniten. Tuloksia pyritään hyödyntämään yhdistyksen toiminnan arvioinnissa sekä palveluiden laadun parantamisessa.
Metsänhoitoyhdistys Keski-Savon alueella oli kyselyn lähetyshetkellä 5 994 metsänomistajaa. Tästä joukosta kyselyn perusjoukoksi muodostui noin 5200 metsänomistajaa. Menetelmä oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa oli kvalitatiivisen tutkimuksen ominaisuuksia. Aineiston keruu toteutettiin kirjekyselynä pinta-alan mukaan ositetulla otannalla. Otoskooksi muodostui 354 jäsentä. Vastauksia palautui 153, ja vastausprosentti oli 43.
Selvityksen perusteella Metsänhoitoyhdistys Keski-Savo on onnistunut palvelemaan asiakkaitaan hyvällä tasolla. Asiakaspalveluun liittyvissä asioissa vastaajat kokivat saaneensa hyvää palvelua. Palveluista tärkeimmiksi koettiin metsäneuvonta ja puunmyyntisuunnitelma. Kehittämiskohtina yhdistyksen toiminnassa nähtiin aktiivisuus ja yhteydenpito asiakkaisiin. Lisäksi yhdistyksen tulisi näkyä ja järjestää tapahtumia enemmän, ja parantaa tiedottamistaan ajankohtaisissa asioissa.