Tapahtumasovellukset tapahtuman järjestämisessä: Loppukäyttäjän kokema arvo tapahtumasovelluksista
Paavola, Pauliina (2015)
Paavola, Pauliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantaja Eastway Impact Oy:n pyynnöstä tietoa tapahtumasovelluksen yritystapahtuman vieraalle luomasta arvosta. Aiheen valintaan vaikutti toimeksiantajan kiinnostus tapahtumasovellusten tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan, sekä se että aiheesta on hyvin vähän tutkimustietoa saatavilla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin pääkäsitteinä tapahtumaa ja tapahtuman järjestämistä, käytettävyyttä ja käyttäjälähtöisyyttä, tapahtumasovellusta, sekä palvelun laatua ja arvoa. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä olivat benchmarking, paperiprototyyppi ja think aloud -menetelmä, havainnointi, sekä teemahaastattelu. Aineiston kerääminen aloitettiin vertailemalla kolmea markkinoilla olevaa tapahtumasovellusta. Tutkimustulosten ei haluttu rajoittuvan vain yksittäisestä tapahtumasovelluksesta saatuun arvoon, joten benchmark-vertailun pohjalta päädyttiin luomaan kokonaan uusi tapahtumasovellus.
Havainnollistamaan luodun tapahtumasovelluksen toimintaa valmistettiin paperiprototyyppi, jota testaamaan valittiin työssäkäyviä ja erilaisissa asemissa olevia yritystapahtumissa vierailevia henkilöitä. Testiryhmä koostui kuudesta henkilöstä, joista puolet olivat mobiilisovelluksia päivittäin käyttäviä henkilöitä ja puolet henkilöitä, joille mobiilisovellusten käyttäminen ei ole tuttua ja päivittäistä.
Paperiprototyypin testauksen yhteydessä hyödynnettiin think aloud –menetelmää, jossa testihenkilö sanoi ääneen kaikki testitilanteessa tekemänsä ja ajattelemansa asiat. Testitilanteen aikana tehtiin myös erilaisia havaintoja testihenkilön käytökseen ja eleisiin liittyen. Paperiprototyypin testauksen jälkeen kaikille testiryhmän jäsenille toteutettiin teemahaastattelu, jonka teemoina olivat käytettävyys ja käyttäjälähtöisyys, sekä palvelun arvo. Haastattelu eteni ensin käytettävyys-käsitteestä sovelluksen käytettävyyteen ja käyttäjälähtöisyyteen, josta jatkettiin palvelun arvoon ja siihen, mikä tapahtumasovelluksessa luo arvoa haastateltavalle.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja Eastway Impact sai kartoitettua tietoa opinnäytetyön aiheesta sekä tutkimuksen tuloksista kerätyn taulukon, johon on kerätty yhteenvetona loppu-käyttäjän kokema hyöty tapahtumasovelluksen käytöstä yritystapahtumassa. Taulukko muo-dostettiin erottelemalla mobiilisovelluksia päivittäin käyttävien testihenkilöiden kokema arvo ja mobiilisovelluksia vähemmän käyttävien henkilöiden kokema arvo erillisiin sarakkeisiin. Näin tutkimuksen tuloksia on helpompi hyödyntää tulevaisuudessa, ja erityisesti mietittäessä tulevan yritystapahtuman kohderyhmää.
Keskeisenä tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että loppukäyttäjät kokivat tapahtumaso-velluksen säästävän heiltä aikaa ja vaivaa, mikä osoittautui suurimmaksi kokonaisuudeksi arvon muodostumisen kannalta. Valmis opinnäytetyö ja sen tulokset esiteltiin toimeksiantajalle, ja niiden hyödyntämistä suunnitellaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin pääkäsitteinä tapahtumaa ja tapahtuman järjestämistä, käytettävyyttä ja käyttäjälähtöisyyttä, tapahtumasovellusta, sekä palvelun laatua ja arvoa. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä olivat benchmarking, paperiprototyyppi ja think aloud -menetelmä, havainnointi, sekä teemahaastattelu. Aineiston kerääminen aloitettiin vertailemalla kolmea markkinoilla olevaa tapahtumasovellusta. Tutkimustulosten ei haluttu rajoittuvan vain yksittäisestä tapahtumasovelluksesta saatuun arvoon, joten benchmark-vertailun pohjalta päädyttiin luomaan kokonaan uusi tapahtumasovellus.
Havainnollistamaan luodun tapahtumasovelluksen toimintaa valmistettiin paperiprototyyppi, jota testaamaan valittiin työssäkäyviä ja erilaisissa asemissa olevia yritystapahtumissa vierailevia henkilöitä. Testiryhmä koostui kuudesta henkilöstä, joista puolet olivat mobiilisovelluksia päivittäin käyttäviä henkilöitä ja puolet henkilöitä, joille mobiilisovellusten käyttäminen ei ole tuttua ja päivittäistä.
Paperiprototyypin testauksen yhteydessä hyödynnettiin think aloud –menetelmää, jossa testihenkilö sanoi ääneen kaikki testitilanteessa tekemänsä ja ajattelemansa asiat. Testitilanteen aikana tehtiin myös erilaisia havaintoja testihenkilön käytökseen ja eleisiin liittyen. Paperiprototyypin testauksen jälkeen kaikille testiryhmän jäsenille toteutettiin teemahaastattelu, jonka teemoina olivat käytettävyys ja käyttäjälähtöisyys, sekä palvelun arvo. Haastattelu eteni ensin käytettävyys-käsitteestä sovelluksen käytettävyyteen ja käyttäjälähtöisyyteen, josta jatkettiin palvelun arvoon ja siihen, mikä tapahtumasovelluksessa luo arvoa haastateltavalle.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja Eastway Impact sai kartoitettua tietoa opinnäytetyön aiheesta sekä tutkimuksen tuloksista kerätyn taulukon, johon on kerätty yhteenvetona loppu-käyttäjän kokema hyöty tapahtumasovelluksen käytöstä yritystapahtumassa. Taulukko muo-dostettiin erottelemalla mobiilisovelluksia päivittäin käyttävien testihenkilöiden kokema arvo ja mobiilisovelluksia vähemmän käyttävien henkilöiden kokema arvo erillisiin sarakkeisiin. Näin tutkimuksen tuloksia on helpompi hyödyntää tulevaisuudessa, ja erityisesti mietittäessä tulevan yritystapahtuman kohderyhmää.
Keskeisenä tutkimuksen tuloksena voidaan sanoa, että loppukäyttäjät kokivat tapahtumaso-velluksen säästävän heiltä aikaa ja vaivaa, mikä osoittautui suurimmaksi kokonaisuudeksi arvon muodostumisen kannalta. Valmis opinnäytetyö ja sen tulokset esiteltiin toimeksiantajalle, ja niiden hyödyntämistä suunnitellaan tulevaisuudessa.