Communication strategies supporting verbal health communication
Saarinen, Päivi (2015)
Saarinen, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä kommunikaation keinoilla voidaan tukea terveyspalveluiden käyttäjien ymmärrystä ja terveyden lukutaitoa verbaalisen terveysviestinnän yhteydessä. Työn taustalla on aikomus luoda TULE-tietokeskukselle terveysviestinnän manuaali, joka antaa konkreettisia keinoja ymmärryksen varmistamiseen ja terveyden lukutaidon edistämiseen sekä verbaalisen tiedonjaon että kirjallisen materiaalin kohdalla.
Opinnäytetyön viitekehys keskittyy pääasiallisesti käsitteiden kommunikaatio, terveysviestintä, terveysneuvonta ja terveyden lukutaito avaamiseen. Lisäksi pyritään selvittämään näiden käsitteiden merkitys terveyteen liittyvään hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyön tutkimusosion tulokset puolestaan luovat teoriapohjan, jonka avulla manuaaliin on mahdollista kirjata ohjeet terveyden lukutaitoa ja ymmärrystä tukevaan verbaaliseen kommunikointiin asiakkaan kanssa. Ohjeet on kerätty kirjallisuuskatsauksen tuloksena löytyneistä terveysviestinnän oppaista. Löydetyt oppaat analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltaen.
TULE-tietokeskuksen toiminnan tavoitteena on kartuttaa yksilön tietoja tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia koskien, sekä auttaa omaksumaan TULE-terveyttä tukevia asenteita ja toimintatapoja. Työ on merkityksellinen TULE-tietokeskukselle sillä sen toiminnan vaikutukset perustuvat ymmärrettävään terveysviestintään.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksista pääteltiin suositeltujen terveyden lukutaitoa tukevien kommunikaatiokeinojen perustuvan vahvasti tehokkaan kommunikaation perustaitoihin. Kaikille sopivan terveysneuvonta vaatii viestin räätälöintiä asiakkaan yksilöllisten tarpeiden, toiveiden ja kykyjen mukaan. Asioiden tarkastelua asiakkaan näkökulmasta ja siihen läheisesti liittyvää avomielisen ja hyväksyvän ympäristön luomista suositeltiin. Sanallista viestiä tuli tukea kirjoitetun materiaalin, kuvien, mallinnuksien ja esimerkkien avulla. Ammattilaisen vastuulle kuuluu myös selvittää, onko asiakas ymmärtänyt, mistä on kyse eli kerätä palautetta. Mikäli terveysviesti on käsitetty väärin, tulee ammattilaisen toistaa viestinsä uudelleen muotoiltuna.
Kommunikaatiostrategioiden lisäksi tunnistettiin kolme terveyden lukutaitoa tukevaa metodia: Teach back, Ask Me 3 ja Health Literacy Universal Precautions.
Opinnäytetyön viitekehys keskittyy pääasiallisesti käsitteiden kommunikaatio, terveysviestintä, terveysneuvonta ja terveyden lukutaito avaamiseen. Lisäksi pyritään selvittämään näiden käsitteiden merkitys terveyteen liittyvään hyvinvoinnin kannalta. Opinnäytetyön tutkimusosion tulokset puolestaan luovat teoriapohjan, jonka avulla manuaaliin on mahdollista kirjata ohjeet terveyden lukutaitoa ja ymmärrystä tukevaan verbaaliseen kommunikointiin asiakkaan kanssa. Ohjeet on kerätty kirjallisuuskatsauksen tuloksena löytyneistä terveysviestinnän oppaista. Löydetyt oppaat analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltaen.
TULE-tietokeskuksen toiminnan tavoitteena on kartuttaa yksilön tietoja tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvointia koskien, sekä auttaa omaksumaan TULE-terveyttä tukevia asenteita ja toimintatapoja. Työ on merkityksellinen TULE-tietokeskukselle sillä sen toiminnan vaikutukset perustuvat ymmärrettävään terveysviestintään.
Opinnäytetyössä tehdyn tutkimuksen tuloksista pääteltiin suositeltujen terveyden lukutaitoa tukevien kommunikaatiokeinojen perustuvan vahvasti tehokkaan kommunikaation perustaitoihin. Kaikille sopivan terveysneuvonta vaatii viestin räätälöintiä asiakkaan yksilöllisten tarpeiden, toiveiden ja kykyjen mukaan. Asioiden tarkastelua asiakkaan näkökulmasta ja siihen läheisesti liittyvää avomielisen ja hyväksyvän ympäristön luomista suositeltiin. Sanallista viestiä tuli tukea kirjoitetun materiaalin, kuvien, mallinnuksien ja esimerkkien avulla. Ammattilaisen vastuulle kuuluu myös selvittää, onko asiakas ymmärtänyt, mistä on kyse eli kerätä palautetta. Mikäli terveysviesti on käsitetty väärin, tulee ammattilaisen toistaa viestinsä uudelleen muotoiltuna.
Kommunikaatiostrategioiden lisäksi tunnistettiin kolme terveyden lukutaitoa tukevaa metodia: Teach back, Ask Me 3 ja Health Literacy Universal Precautions.