Kiusaamisen ennaltaehkäisy varhaiskasvatuksessa toiminnallisin menetelmin
Ruohonen, Anni; Kärki, Jenni Sofia (2015)
Ruohonen, Anni
Kärki, Jenni Sofia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ennaltaehkäistä varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa kiusaamista sekä pyrkiä vähentämään jo mahdollisesti olemassa olevaa kiusaamista, toteuttamalla kiusaamista ennaltaehkäiseviä tuokioita 3-6-vuotiaille lapsille päiväkotiryhmissä. Työmme aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden ja tärkeyden vuoksi. Nykypäivänä kiusaamista esiintyy jo päiväkoti-ikäisten lasten keskuudessa, ja pidämme tärkeänä, että kiusaamiseen puututaan jo varhaisessa vaiheessa myöhempien seuraamusten vähentämiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kiusaamista eri näkökulmista, varhaiskasvatuksen mahdollisuuksia kiusaamisen ennaltaehkäisyyn sekä sosiaalisten taitojen harjoittelun yhteyttä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.
Suunnittelimme toiminnallisia tuokioita, jotka perustuivat sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja ryhmässä toimimiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Pidetyistä tuokioista laadittiin tiivis ohjevihko opinnäytetyössä mukana olleiden yhteistyöpäiväkotien käytettäväksi tulevaisuudessa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin pitämällä tuokioita kahdessa Porin kaupungin päiväkodissa neljälle valikoidulle ryhmälle. Jokaiselle ryhmälle pidettiin neljä tuokiota, niin että tuokioita oli yhteensä 16. Tuokiot rakentuivat neljän valitun teeman ympärille. Tuokioiden kulkua ja tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin lastentarhanopettajan avustuksella strukturoidulla arviointilomakkeella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä.
Tuokioista saadun palautteen ja omien kokemuksiemme perusteella koimme toteutetun toiminnan hyödylliseksi. Uskomme voineen omalta osaltamme vaikuttaa kiusaamista ennaltaehkäisevän toiminnan edistämiseksi.
Tämä opinnäytetyön tekeminen kehitti ja syvensi ohjaustaitojamme. Koemme saaneemme runsaasti arvokasta kokemusta lasten parissa työskentelyyn, tuokioiden suunnitteluun ja ohjaamiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kiusaamista eri näkökulmista, varhaiskasvatuksen mahdollisuuksia kiusaamisen ennaltaehkäisyyn sekä sosiaalisten taitojen harjoittelun yhteyttä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn.
Suunnittelimme toiminnallisia tuokioita, jotka perustuivat sosiaalisten taitojen kehittämiseen ja ryhmässä toimimiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Pidetyistä tuokioista laadittiin tiivis ohjevihko opinnäytetyössä mukana olleiden yhteistyöpäiväkotien käytettäväksi tulevaisuudessa.
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin pitämällä tuokioita kahdessa Porin kaupungin päiväkodissa neljälle valikoidulle ryhmälle. Jokaiselle ryhmälle pidettiin neljä tuokiota, niin että tuokioita oli yhteensä 16. Tuokiot rakentuivat neljän valitun teeman ympärille. Tuokioiden kulkua ja tarkoituksenmukaisuutta arvioitiin lastentarhanopettajan avustuksella strukturoidulla arviointilomakkeella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä.
Tuokioista saadun palautteen ja omien kokemuksiemme perusteella koimme toteutetun toiminnan hyödylliseksi. Uskomme voineen omalta osaltamme vaikuttaa kiusaamista ennaltaehkäisevän toiminnan edistämiseksi.
Tämä opinnäytetyön tekeminen kehitti ja syvensi ohjaustaitojamme. Koemme saaneemme runsaasti arvokasta kokemusta lasten parissa työskentelyyn, tuokioiden suunnitteluun ja ohjaamiseen tulevaisuudessa.