"Mä eskariin liikunnan ja musiikin toin, siellä lapset liikkui ja musisoi!" : Projektin kirjallinen työ musiikki- ja liikuntapajan suunnittelusta ja toteutuksesta
Koistinen, Sonja (2015)
Koistinen, Sonja
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tekijä suunnitteli, toteutti ja ohjasi musiikki- ja liikuntapajan esikouluikäisille lapsille. Opinnäytetyö toteutui Kuopin konservatorion hallinnoimassa Takuulla-hankkeessa. Opinnäytetyö oli projekti, joka koostui käytännön osuudesta sekä kirjallisesta raporttiosuudesta. Käytännön osuuden muodosti pajatoiminta ja sen pohjalta koottu opetusmateriaali. Kirjallinen työ sisältää teoriaosuuden, projektin tavoitteiden, suunnittelun ja toteutuksen raportoinnin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin musiikkia ja liikuntaa sekä niiden yhdistettyä käyttämistä esikouluympäristössä. Opinnäytetyön tekijä sai käytännössä kokeilla musiikki- ja liikuntakasvatuksen yhdistämistä toteuttamassaan pajassa sekä syventyä käsittelemiinsä asioihin projektin raporttiosuudessa. Pajassa harjoiteltiin musiikin ja liikunnan keskeisiä asioita ja työtapoina olivat muun muassa liikkuminen, soittaminen, laulaminen, loruilu ja rytmittely. Kaikki pajatuokiossa käytetty musiikki oli elävää klassista musiikkia musiikkipedagogiopiskelijoiden toteuttamana.
Musiikki- ja liikuntapajan suunnittelu alkoi syksyllä 2013. Paja toteutettiin Kuopion kaupungin Puijonlaakson päiväkodin esiopetusryhmälle helmi-huhtikuussa 2014. Pajan tavoitteena oli tuoda harrastusmahdollisuus osaksi esikoulun arkipäivää, tutustuttaa esikouluikäiset lapset musiikki- ja liikuntaharrastukseen sekä tukea lasten kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyön tekijän omina tavoitteina olivat varhaiskasvatustaitojen kehittäminen, uuteen työympäristöön tutustuminen ja moniammatillinen yhteistyö. Tekijä koki oppineensa käsittelemänsä asiat monipuolisesti ja laajasti, kun hän sai kokea asiat käytännön osuudessa sekä perehtyä niihin teoria-osuudessa. Tekijä oppi ymmärtämään liikunnan ja musiikin merkityksen lapsen kehitykselle.
Opinnäytetyön kirjallinen osio sisältää raportoinnin pajan ideasta, suunnittelusta, toteutuksesta ja loppupohdinnan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös opetusmateriaali, jota voi käyttää musiikin ja liikunnan yhteisopetuksessa erilaisissa varhaiskasvatusympäristöissä
Opinnäytetyössä käsiteltiin musiikkia ja liikuntaa sekä niiden yhdistettyä käyttämistä esikouluympäristössä. Opinnäytetyön tekijä sai käytännössä kokeilla musiikki- ja liikuntakasvatuksen yhdistämistä toteuttamassaan pajassa sekä syventyä käsittelemiinsä asioihin projektin raporttiosuudessa. Pajassa harjoiteltiin musiikin ja liikunnan keskeisiä asioita ja työtapoina olivat muun muassa liikkuminen, soittaminen, laulaminen, loruilu ja rytmittely. Kaikki pajatuokiossa käytetty musiikki oli elävää klassista musiikkia musiikkipedagogiopiskelijoiden toteuttamana.
Musiikki- ja liikuntapajan suunnittelu alkoi syksyllä 2013. Paja toteutettiin Kuopion kaupungin Puijonlaakson päiväkodin esiopetusryhmälle helmi-huhtikuussa 2014. Pajan tavoitteena oli tuoda harrastusmahdollisuus osaksi esikoulun arkipäivää, tutustuttaa esikouluikäiset lapset musiikki- ja liikuntaharrastukseen sekä tukea lasten kasvua ja kehitystä. Opinnäytetyön tekijän omina tavoitteina olivat varhaiskasvatustaitojen kehittäminen, uuteen työympäristöön tutustuminen ja moniammatillinen yhteistyö. Tekijä koki oppineensa käsittelemänsä asiat monipuolisesti ja laajasti, kun hän sai kokea asiat käytännön osuudessa sekä perehtyä niihin teoria-osuudessa. Tekijä oppi ymmärtämään liikunnan ja musiikin merkityksen lapsen kehitykselle.
Opinnäytetyön kirjallinen osio sisältää raportoinnin pajan ideasta, suunnittelusta, toteutuksesta ja loppupohdinnan. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös opetusmateriaali, jota voi käyttää musiikin ja liikunnan yhteisopetuksessa erilaisissa varhaiskasvatusympäristöissä