Distribution strategy: : A case study of Plantui Oy
Korpinen, Sakari; Siltala, Roope (2015)
Korpinen, Sakari
Siltala, Roope
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610520
Tiivistelmä
Jakelustrategia. Tutkinnan kohteena oleva yritys: Plantui Oy
Vuosi 2015 Sivumäärä 57
Plantui on suomalainen start-up yritys joka antaa asiakkaille mahdollisuuden kasvattaa omat vihertuotteet kotona. Plantui operoi design ja ruoka teknologia alalla. Plantuin tuotetarjonta sisältää Smart Garden älypuutarhan, minkä avulla kasvit kasvatetaan. Toinen tuote jota Plan- tui tarjoaa asiakkailleen ovat kasvikapselit. Kasvikapselit kasvatetaan Smart Garden älylait- teen avulla. Plantuin myyntiehdotus on tarjota asiakkaille tuote jolla he voivat kasvattaa tuo- reita viherkasveja vuoden ympäri. Tällä hetkellä Plantuilla on noin 30 eri kasvikapselia vali- koimassaan.
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda jakelustrategia Plantuille, jota he voivat käyttää liike- toiminnan suorittamisessa. Tällä hetkellä tuotteet levitetään eri jälleenmyyjien kautta eri maissa. Plantuin liiketoiminnan kasvaessa uusia jakelumenetelmiä pitää harkita, jotta Plantui voi jatkaa tasaista kasvuaan. Plantui kehitti porrastetun jakelumenetelmämallin. Tätä mallia käyttäen, Plantui pystyy helposti ottamaan huomioon mitä jakelumenetelmää pitäisi käyttää missäkin liiketoiminnan vaiheessa. Porrastettu menetelmä näyttää mahdolliset jakelumene- telmät ja myyntimäärät. Myyntimäärien kasvaessa, eri jakelumenetelmiä pitää vertailla por- taiden välissä.
Jokainen porrastetun mallin jakelumenetelmistä on analysoitu seitsemää teoriaa apuna käyt- täen. SWOT analyysi tehtiin jokaisesta jakelumenetelmästä. SWOT analyysi koostuu vahvuuk- sista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja riskeistä (strengths, weaknesses, opportunities ja threats). McCarthyn kehittämää 4P mallia käytettiin myös analyysissa. 4P malli koostuu tuot- teesta, hinnasta, paikasta ja mainonnasta (product, price, place ja promotion. Lauterbornin kehittämä 4C malli koostuu asiakkaasta, kustannuksista, helppoudesta ja kommunikaatiosta (consumer, cost, convenience ja communication). SWOT-analyysiä käytettiin eri jakelu- kanavien vertailuun. Ansoff matrix auttaa selventämään Plantuin yritysstrategian nyky- ja tu- levaisuuden tilanteen. Business model canvas selventää Plantuin yritystoimintaa ja sitoo teo- riaa sekä empiiristä tutkimusta yhteen. Lean start-up malli esitetään koska Plantui käyttää sitä liiketoimintamallina. Viimeinen teoriaosuus kuvaa yleiset jakeluteoriat eri julkaisijoilta. Nämä kuusi teoriaa on sidottu tutkimukseen analyysien avulla ja auttavat selvittämään mitkä asiat muodostavat tehokkaan jakelustrategian.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu käyttämällä havainnollista tapaustutkimusta. Tutkimustieto on kerätty kirja-, internet-, haastattelu- ja seminaarilähteistä tukemaan tuloksia.
Tutkimuksien tekijät suosittelevat, että Plantui hyödyntää nykyisten tavanomaisten kanavien kanssa omaa verkkokauppaa. Näin kaikki jakelukanavat tukevat toisiaan, ihmiset voivat tutus- tua Plantuin tuotteisiin ja brändiin kivijalkakaupoissa sekä voivat tilata Plantuin tuotteita myös yrityksen oman verkkokaupan kautta.
Vuosi 2015 Sivumäärä 57
Plantui on suomalainen start-up yritys joka antaa asiakkaille mahdollisuuden kasvattaa omat vihertuotteet kotona. Plantui operoi design ja ruoka teknologia alalla. Plantuin tuotetarjonta sisältää Smart Garden älypuutarhan, minkä avulla kasvit kasvatetaan. Toinen tuote jota Plan- tui tarjoaa asiakkailleen ovat kasvikapselit. Kasvikapselit kasvatetaan Smart Garden älylait- teen avulla. Plantuin myyntiehdotus on tarjota asiakkaille tuote jolla he voivat kasvattaa tuo- reita viherkasveja vuoden ympäri. Tällä hetkellä Plantuilla on noin 30 eri kasvikapselia vali- koimassaan.
Tämän opinnäytetyön tavoite on luoda jakelustrategia Plantuille, jota he voivat käyttää liike- toiminnan suorittamisessa. Tällä hetkellä tuotteet levitetään eri jälleenmyyjien kautta eri maissa. Plantuin liiketoiminnan kasvaessa uusia jakelumenetelmiä pitää harkita, jotta Plantui voi jatkaa tasaista kasvuaan. Plantui kehitti porrastetun jakelumenetelmämallin. Tätä mallia käyttäen, Plantui pystyy helposti ottamaan huomioon mitä jakelumenetelmää pitäisi käyttää missäkin liiketoiminnan vaiheessa. Porrastettu menetelmä näyttää mahdolliset jakelumene- telmät ja myyntimäärät. Myyntimäärien kasvaessa, eri jakelumenetelmiä pitää vertailla por- taiden välissä.
Jokainen porrastetun mallin jakelumenetelmistä on analysoitu seitsemää teoriaa apuna käyt- täen. SWOT analyysi tehtiin jokaisesta jakelumenetelmästä. SWOT analyysi koostuu vahvuuk- sista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja riskeistä (strengths, weaknesses, opportunities ja threats). McCarthyn kehittämää 4P mallia käytettiin myös analyysissa. 4P malli koostuu tuot- teesta, hinnasta, paikasta ja mainonnasta (product, price, place ja promotion. Lauterbornin kehittämä 4C malli koostuu asiakkaasta, kustannuksista, helppoudesta ja kommunikaatiosta (consumer, cost, convenience ja communication). SWOT-analyysiä käytettiin eri jakelu- kanavien vertailuun. Ansoff matrix auttaa selventämään Plantuin yritysstrategian nyky- ja tu- levaisuuden tilanteen. Business model canvas selventää Plantuin yritystoimintaa ja sitoo teo- riaa sekä empiiristä tutkimusta yhteen. Lean start-up malli esitetään koska Plantui käyttää sitä liiketoimintamallina. Viimeinen teoriaosuus kuvaa yleiset jakeluteoriat eri julkaisijoilta. Nämä kuusi teoriaa on sidottu tutkimukseen analyysien avulla ja auttavat selvittämään mitkä asiat muodostavat tehokkaan jakelustrategian.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu käyttämällä havainnollista tapaustutkimusta. Tutkimustieto on kerätty kirja-, internet-, haastattelu- ja seminaarilähteistä tukemaan tuloksia.
Tutkimuksien tekijät suosittelevat, että Plantui hyödyntää nykyisten tavanomaisten kanavien kanssa omaa verkkokauppaa. Näin kaikki jakelukanavat tukevat toisiaan, ihmiset voivat tutus- tua Plantuin tuotteisiin ja brändiin kivijalkakaupoissa sekä voivat tilata Plantuin tuotteita myös yrityksen oman verkkokaupan kautta.