Sukupuolen moninaisuuden käsittely nuorten opetuksessa
Korpikoski, Linda (2015)
Korpikoski, Linda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610466
Tiivistelmä
Opinnäytetyöraportti kuvaa prosessia, jossa laadittiin sukupuolen moninaisuutta käsittelevää oppituntimateriaalia yläkouluopettajien käyttöön. Materiaali tehtiin yhteistyössä Setan Transtukipisteen kanssa. Tavoitteena oli laatia oppintuntimateriaalia, joka ehkäisee nuorten syrjäytymistä. Ensin selvitettiin, millainen oppituntimateriaali auttaisi parhaiten nuoria ymmärtämään sukupuolen moninaisuutta. Sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan sukupuolen muuntelua, joka ilmenee siten, ettei kaikkia ihmisyksilöitä ole mahdollista sijoittaa kategoriaan ”mies” tai ”nainen”. Kyseisten kategorioiden ulkopuolelle itsensä fyysisten, psyykkisten tai sosiaalisten ominaisuuksien perusteella määritteleviä ihmisryhmiä kutsutaan sukupuolivähemmistöiksi. Sukupuolivähemmistöjen asemassa Suomessa on parantamisen varaa esimerkiksi hoitokäytäntöjen ja asenteiden suhteen. Nuoruusiän erityispiirteitä ovat sukupuolen moninaisuuden näkökulmasta oman identiteetin pohtiminen ja koulun asema keskeisenä elinympäristönä.
Opinnäytetyössä on toimintatutkimuksellisia piirteitä, kuten muutoskeskeisyys ja käytännön toiminnan tutkiminen. Aineistonkeruumetodina olivat teemahaastattelut, joissa oli kolme pääteemaa. Haastatteluihin osallistui nuoria ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Lisäksi osaksi aineistoa saatiin yksi anonyymi kirjoitelma. Aineiston analyysi toteutettiin teemoitteluna. Analysoidun aineiston keskeisimpiä aiheita olivat esimerkiksi sukupuolinormit, sukupuolen määrittely ulkoa päin ja puutteellinen sukupuolen moninaisuutta koskevan tiedon saanti. Analysoidun aineiston perusteella laadittiin oppituntimateriaali, joka käsittää PowerPoint-esityksen ja opettajan oppaan. Oppituntimateriaalin teemoja ovat sukupuolen määrittely, sukupuoliominaisuudet ja sukupuolinormit.
Opinnäytetyössä on toimintatutkimuksellisia piirteitä, kuten muutoskeskeisyys ja käytännön toiminnan tutkiminen. Aineistonkeruumetodina olivat teemahaastattelut, joissa oli kolme pääteemaa. Haastatteluihin osallistui nuoria ja nuorten kanssa työskenteleviä ammattilaisia. Lisäksi osaksi aineistoa saatiin yksi anonyymi kirjoitelma. Aineiston analyysi toteutettiin teemoitteluna. Analysoidun aineiston keskeisimpiä aiheita olivat esimerkiksi sukupuolinormit, sukupuolen määrittely ulkoa päin ja puutteellinen sukupuolen moninaisuutta koskevan tiedon saanti. Analysoidun aineiston perusteella laadittiin oppituntimateriaali, joka käsittää PowerPoint-esityksen ja opettajan oppaan. Oppituntimateriaalin teemoja ovat sukupuolen määrittely, sukupuoliominaisuudet ja sukupuolinormit.