Yhteistyörunoilijan menu - Yritysyhteistyömallin kehittäminen Kajaanin Runoviikko Sana ja Sävelelle
Lippojoki, Maarit (2015)
Lippojoki, Maarit
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610465
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kajaanin Runoviikko Sana ja Sävelen yhteistyömahdollisuuksia paikallisten yritysten kanssa. Kajaanin Runoviikko Sana ja Sävel on kainuulainen perinteinen sanataiteen tapahtuma, joka järjestetään joka vuosi Suven ja Runon päivän 6.7. aikaan. Tapahtuman yhteistyö yritysten ja yhdistysten kanssa on ollut vähäistä ja yksi tämän työn tavoitteista oli rakentaa tapahtumalle valmis yhteistyömalli, jonka avulla se pystyy kehittämään yhteistyötään tulevaisuudessa.
Kulttuurisponsorointi ei ole aikaisempien tutkimusten mukaan nauttinut yhtä suurta suosiota yritysten keskuudessa kuin urheilusponsorointi. Yritykset ovat kokeneet, että kulttuuriala ei ole pystynyt suunnittelemaan yhteistyötä siten, että yritykset olisivat saaneet sponsoroinnistaan joitain käyttökelpoisia, omaan liiketoimintaan positiivisesti vaikuttavia vastineita. Kulttuuritapahtumien tulisi pystyä tarjoamaan yrityksille valmiita, huolellisesti suunniteltuja sekä joustavia yhteistyömalleja.
Tutkimuksen taustateoriassa käsitellään tapahtumamatkailua sekä sen eri muotoja, tapahtumien vaikutuksia alue-talouteen sekä yritysyhteistyötä. Tiedonkeruu tutkimusta varten toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen keinoin kahdessa osassa. Ensin selvitettiin tapahtuman taustalla toimivien henkilöiden toiveet ja odotukset mahdolliselta yhteistyöltä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelun perusteella laadittiin valituille kajaanilaisille yrityksille sähköinen haastattelulomake, jossa tiedusteltiin heidän kiinnostustaan yhteistyöhön Kajaanin Runoviikon kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kajaanilaisten yritysten keskuudessa löytyy kiinnostusta toimia yhteistyössä Kajaanin Runoviikko Sana ja Sävelen kanssa. Työn tuloksena pystyttiin rakentamaan yhteistyömalli tapahtuman käyttöön. Sekä tämän että aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että yritykset ovat eniten kiinnostuneita sellaisista yhteistyönmuodoista, jotka vaikuttavat välittömästi yrityksen liikevaihtoon. Tällaisia yhteistyömuotoja tulisi kehittää edelleen myös tulevaisuudessa.
Kulttuurisponsorointi ei ole aikaisempien tutkimusten mukaan nauttinut yhtä suurta suosiota yritysten keskuudessa kuin urheilusponsorointi. Yritykset ovat kokeneet, että kulttuuriala ei ole pystynyt suunnittelemaan yhteistyötä siten, että yritykset olisivat saaneet sponsoroinnistaan joitain käyttökelpoisia, omaan liiketoimintaan positiivisesti vaikuttavia vastineita. Kulttuuritapahtumien tulisi pystyä tarjoamaan yrityksille valmiita, huolellisesti suunniteltuja sekä joustavia yhteistyömalleja.
Tutkimuksen taustateoriassa käsitellään tapahtumamatkailua sekä sen eri muotoja, tapahtumien vaikutuksia alue-talouteen sekä yritysyhteistyötä. Tiedonkeruu tutkimusta varten toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen keinoin kahdessa osassa. Ensin selvitettiin tapahtuman taustalla toimivien henkilöiden toiveet ja odotukset mahdolliselta yhteistyöltä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastattelun perusteella laadittiin valituille kajaanilaisille yrityksille sähköinen haastattelulomake, jossa tiedusteltiin heidän kiinnostustaan yhteistyöhön Kajaanin Runoviikon kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kajaanilaisten yritysten keskuudessa löytyy kiinnostusta toimia yhteistyössä Kajaanin Runoviikko Sana ja Sävelen kanssa. Työn tuloksena pystyttiin rakentamaan yhteistyömalli tapahtuman käyttöön. Sekä tämän että aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että yritykset ovat eniten kiinnostuneita sellaisista yhteistyönmuodoista, jotka vaikuttavat välittömästi yrityksen liikevaihtoon. Tällaisia yhteistyömuotoja tulisi kehittää edelleen myös tulevaisuudessa.