Luontomenetelmä työvälineenä : Valokuvakorttityöskentely vankeinhoidossa
Pohjalainen, Heli (2015)
Pohjalainen, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610426
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi omasta henkilökohtaisesta mielenkiinnostani luontomenetelmien käyttöön kuntouttavassa työssä. Tavoitteena työssä oli luoda uusi työskentelymuoto ja -väline, jota olisi mahdollista käyttää eri asiakasryhmien parissa. Kyseessä oli siis kehittämishanke, jonka työelämäkumppanina toimi Mikkelin vankila. Kyseessä ei ollut tilaustyö, vaan omasta mielenkiinnostani johtuen, sain käytännönosuuden suorittaa vankeinhoidossa.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta, kehittämistehtävän kuvauksesta ja käytännön prosessista sekä omasta pohdinnasta. Teoriaosuudessa tarkastellaan vankeinhoidon perusteita Suomessa, luontolähtöisen toiminnan eri ulottuvuuksia, eko- ja ympäristöpsykologiaa, elämänhallintaa sekä sosiaalipedagogiikkaa ja sosiokulttuurista innostamista. Teoriaosuuden viitekehyksenä kulkee luontosuhde, elämänhallinta, sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen innostaminen.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi työväline, jota on mahdollista käyttää kuntouttavassa työssä vuorovaikutuksen tukena. Pyrin työssäni kuvaamaan työvälineen käytön mahdollisimman seikkaperäisesti, jotta sen käyttö on mahdollista. Työmenetelmän kehittäminen lähti käyntiin, mutta täysin valmiiksi hioutunutta menetelmää ei työn puitteissa ollut mahdollista saada. Käytännöntoteutuksessa käytin menetelmää niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyssäkin.
Työväline on soveltuva käytettäväksi eri asiakasryhmien parissa kuntouttavan työn saralla. Työväline mahdollistaa sen laajat ja innovatiiviset käyttömahdollisuudet niin vuorovaikutuksen tukijana kuin dialogin syventäjänäkin.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta, kehittämistehtävän kuvauksesta ja käytännön prosessista sekä omasta pohdinnasta. Teoriaosuudessa tarkastellaan vankeinhoidon perusteita Suomessa, luontolähtöisen toiminnan eri ulottuvuuksia, eko- ja ympäristöpsykologiaa, elämänhallintaa sekä sosiaalipedagogiikkaa ja sosiokulttuurista innostamista. Teoriaosuuden viitekehyksenä kulkee luontosuhde, elämänhallinta, sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen innostaminen.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi työväline, jota on mahdollista käyttää kuntouttavassa työssä vuorovaikutuksen tukena. Pyrin työssäni kuvaamaan työvälineen käytön mahdollisimman seikkaperäisesti, jotta sen käyttö on mahdollista. Työmenetelmän kehittäminen lähti käyntiin, mutta täysin valmiiksi hioutunutta menetelmää ei työn puitteissa ollut mahdollista saada. Käytännöntoteutuksessa käytin menetelmää niin yksilö- kuin ryhmätyöskentelyssäkin.
Työväline on soveltuva käytettäväksi eri asiakasryhmien parissa kuntouttavan työn saralla. Työväline mahdollistaa sen laajat ja innovatiiviset käyttömahdollisuudet niin vuorovaikutuksen tukijana kuin dialogin syventäjänäkin.