Henkilökohtaisen avustajan osaamisen tarpeet
Leppämäki, Katja (2015)
Leppämäki, Katja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610425
Tiivistelmä
Henkilökohtainen apu on vaikeavammaiselle suunnattua palvelua, jonka tarkoituksena on auttaa vammaista henkilöä hänen omien valintojensa toteuttamisessa kotona ja kodin ulkopuolella. MS-tauti on etenevä neurologinen sairaus, joka heikentää sairastuneen toimintakykyä synnyttäen tarpeen henkilökohtaisesta avusta. Henkilökohtaisen avustajan työtä tehdään hyvin erilaisilla koulutustaustoilla ja työhön ei ole yhtenäistä koulutusta Suomessa.
Opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Se toteutettiin yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan MS-yhdistyksen kanssa. Tavoitteena oli kartoittaa henkilökohtaisten avustajien osaamisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli kehittää koulutuksen avulla henkilökohtaisen avustajan ammatillista osaamista työssään MS-tautia sairastavan henkilön avustajana. Aineistoa kerättiin Learning cafe -menetelmän (n=6) avulla ja tästä kertynyttä aineistoa täydennettiin Eskoon henkilökohtaisen avun keskuksen koordinaattorin haastattelulla. Näiden aineistojen tulosten perusteella suunniteltiin koulutus avustajille (n=7) ja laadittiin koulutusmateriaali "Opas MS-tautia sairastavan avustajalle". Avustajien mielipiteitä koulutusillan sisällöstä sekä koulutuksen ja oppaan jatkokehittämisestä kerättiin palautekyselyn avulla.
Tulokset osoittavat, että avustajan yksilöllisillä ominaisuuksilla on merkitystä työssä jaksamiseen. Avustajat kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta ammatillisen osaamisen eri alueilla, joita olivat: ergonomian huomioiminen, apuvälineiden käyttö ja yleinen apuvälinetietous sekä potilassiirtotekniikat. Avustajat kaipasivat pelisääntöjä toimenkuvan selkeyttämiseksi. Työhyvinvointi ja työssä jaksaminen nousivat myös esiin. Nämä kaikki osaamisen eri alueet muodostavat yhdessä avustajan ammatillisen osaamisen ytimen. Järjestetty koulutusilta ja opas sisältöineen saivat positiivista palautetta sekä kehittämisehdotuksia jatkoa ajatellen.
Opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Se toteutettiin yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan MS-yhdistyksen kanssa. Tavoitteena oli kartoittaa henkilökohtaisten avustajien osaamisen nykytilaa ja kehittämistarpeita. Tarkoituksena oli kehittää koulutuksen avulla henkilökohtaisen avustajan ammatillista osaamista työssään MS-tautia sairastavan henkilön avustajana. Aineistoa kerättiin Learning cafe -menetelmän (n=6) avulla ja tästä kertynyttä aineistoa täydennettiin Eskoon henkilökohtaisen avun keskuksen koordinaattorin haastattelulla. Näiden aineistojen tulosten perusteella suunniteltiin koulutus avustajille (n=7) ja laadittiin koulutusmateriaali "Opas MS-tautia sairastavan avustajalle". Avustajien mielipiteitä koulutusillan sisällöstä sekä koulutuksen ja oppaan jatkokehittämisestä kerättiin palautekyselyn avulla.
Tulokset osoittavat, että avustajan yksilöllisillä ominaisuuksilla on merkitystä työssä jaksamiseen. Avustajat kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta ammatillisen osaamisen eri alueilla, joita olivat: ergonomian huomioiminen, apuvälineiden käyttö ja yleinen apuvälinetietous sekä potilassiirtotekniikat. Avustajat kaipasivat pelisääntöjä toimenkuvan selkeyttämiseksi. Työhyvinvointi ja työssä jaksaminen nousivat myös esiin. Nämä kaikki osaamisen eri alueet muodostavat yhdessä avustajan ammatillisen osaamisen ytimen. Järjestetty koulutusilta ja opas sisältöineen saivat positiivista palautetta sekä kehittämisehdotuksia jatkoa ajatellen.