MINUSTAKO YRITTÄJÄ YKSITYISEEN MUSIIKINOPETUKSEEN? : Oman liiketoimintaidean suunnittelua.
Lamminen, Jukka (2015)
Lamminen, Jukka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610374
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella omaa tulevaa liiketoimintaa yksityisen musiikinopetuksen sektorilla. Kiinnostuin aiheesta, kun kollegani kanssa päätimme perustaa yksityisen musiikkikoulun. Olen musiikin alalla toiminut jo pitkään yrittäjämäisesti ja opinnäytetyössäni halusin tutkia jo aktiivisesti toimivia musiikkikouluja ja saada heiltä tietoa kaikkeen siihen, mitä musiikkikoulun perustamiseen ja opetukseen liittyy. Musiikin alalla yrittäjyyttä on tutkittu ennenkin, mutta oman yksityisen musiikkikoulun perustamiseen liittyviä tutkimuksia tai kirjoja en ole löytänyt.
Laadullinen opinnäytetyöni on muodostunut tutkivan oppimisen prosessiksi: Toimikenttää hahmottaakseni selvitin taustatutkimuksena musiikinopetuksen eri toteutusmuotoja. Keskeisiä käsitteitä tässä ovat musiikin alalla yrittäminen, musiikkikoulun perustaminen ja opetuksen hinnoittelu. Yksityisen musiikinopetuksen toimintamalleja selvitin tapaustutkimuksina käyttäen puolistrukturoitua teemakyselyä, jossa informantteinani ja tutkimukseni tapauksina toimivat Uusi Musiikkikoulu 2000, Kokkolan Rokkikoulu ja Musiikkikoulu Alkusoitto Oy. Näiden vastausten, teoriataustani ja kokemustietoni pohjalta olen kehittänyt oman liiketoimintaideani, jonka työstössä perehdyin myös yrittäjyyden käsitteeseen.
Tutkimustulokseni on kahdenlainen: alkutuloksena syntyivät kolmen musiikkikoulun toimintakuvaukset, lopputuloksena oma liiketoimintaideani yksityisestä musiikkikoulusta. Jälkimmäinen osa jää työssäni salaiseksi, koska aion tulevaisuudessa perustaa oman yksityisen musiikkikoulun. Toivottavasti työstäni on hyötyä musiikin alalla työskenteleville ja valmistuville musiikkipedagogiopiskelijoille, jotka pohtivat tulevaisuuden suunnitelmia.
Laadullinen opinnäytetyöni on muodostunut tutkivan oppimisen prosessiksi: Toimikenttää hahmottaakseni selvitin taustatutkimuksena musiikinopetuksen eri toteutusmuotoja. Keskeisiä käsitteitä tässä ovat musiikin alalla yrittäminen, musiikkikoulun perustaminen ja opetuksen hinnoittelu. Yksityisen musiikinopetuksen toimintamalleja selvitin tapaustutkimuksina käyttäen puolistrukturoitua teemakyselyä, jossa informantteinani ja tutkimukseni tapauksina toimivat Uusi Musiikkikoulu 2000, Kokkolan Rokkikoulu ja Musiikkikoulu Alkusoitto Oy. Näiden vastausten, teoriataustani ja kokemustietoni pohjalta olen kehittänyt oman liiketoimintaideani, jonka työstössä perehdyin myös yrittäjyyden käsitteeseen.
Tutkimustulokseni on kahdenlainen: alkutuloksena syntyivät kolmen musiikkikoulun toimintakuvaukset, lopputuloksena oma liiketoimintaideani yksityisestä musiikkikoulusta. Jälkimmäinen osa jää työssäni salaiseksi, koska aion tulevaisuudessa perustaa oman yksityisen musiikkikoulun. Toivottavasti työstäni on hyötyä musiikin alalla työskenteleville ja valmistuville musiikkipedagogiopiskelijoille, jotka pohtivat tulevaisuuden suunnitelmia.