Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma : Case: Energia ja ympäristökumppanuushanke (EEP S&EA)
Salmela, Riikka (2015)
Salmela, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610360
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma eteläisen- ja itäisen Afrikan energia ja ympäristökumppanuushankkeelle (EEP S&EA). Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi KPMG Oy Ab. Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma rajattiin koskemaan digitaalisen markkinointiviestinnän kanavista erityisesti verkkosivuja, sähköistä uutiskirjettä, sosiaalista mediaa ja sähköisiä julkaisuja. Opinnäytetyössä selvitettiin mitä sisältöä markkinointiviestinnän eri kohderyhmille tulisi tarjota ja miten digitaalisen markkinoinnin eri kanavia voitaisiin hyödyntää. Lisäksi selvitettiin miten sosiaalinen media voisi vahvistaa hankeen tiedonjakamista ja tunnettavuutta. EEP -hankkeella ei ole ollut aikaisemmin käytössä digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmaa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty laadullista tutkimusmenetelmää. Alkuhaastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään EEP -hankkeen kohderyhmää ja markkinoinnin kanavien tärkeyttä. Aineistonkeruun menetelmänä hyödynnettiin lisäksi havainnointia. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä suunnitelmaosuudesta. Valmiin opinnäytetyön tuloksena esitetään ehdotus digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmasta, joka sisältää digitaalisen markkinointiviestinnän strategian ja kanavastrategian. Ehdotettu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma on konkreettinen ja huomioi EEP -hankkeen käytettävissä olevat resurssit. Opinnäytetyön lopussa esitellään tutkimuksen ja suunnitelman kautta esiin nousseita kehitysideoita.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty laadullista tutkimusmenetelmää. Alkuhaastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään EEP -hankkeen kohderyhmää ja markkinoinnin kanavien tärkeyttä. Aineistonkeruun menetelmänä hyödynnettiin lisäksi havainnointia. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä suunnitelmaosuudesta. Valmiin opinnäytetyön tuloksena esitetään ehdotus digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelmasta, joka sisältää digitaalisen markkinointiviestinnän strategian ja kanavastrategian. Ehdotettu digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma on konkreettinen ja huomioi EEP -hankkeen käytettävissä olevat resurssit. Opinnäytetyön lopussa esitellään tutkimuksen ja suunnitelman kautta esiin nousseita kehitysideoita.