E-learning Practice: Case Securitas Oy
Veikkola, Juuso (2015)
Veikkola, Juuso
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610318
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee uutta, innovatiivista koulutusmetodia Securitas Oy:n käyttöön. Yritys haluaa selvittää, voisiko ohjelmisto X:ää (nimi on muutettu toimeksiantajan pyynnöstä) käyttää kou-lutustarkoituksiin. Nykyiset modernit, suorituskykyiset mobiililaitteet yhdessä e-oppimisympäristöjen kanssa tarjoavat kiinnostavia mahdollisuuksia koulutukseen sekä kannattavuuden kehittämiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko ohjelmisto X:ää käyttää tehokkaasti koulutus-tarkoituksiin ja jos pystyy, niin miten. Securitas oli myös kiinnostunut e-oppimisesta yleisesti ja menetelmän kustannustehokkuudesta.
Tutkimuksen lähestymistapana oli kirjallinen tutkimustyö e-oppimisesta, sen ominaisuuksista sekä tehokkaasta käytöstä. Mahdollisia yritykselle soveliaita käyttökohteita tunnistettiin pohdinnan avulla. SWOT analyysia käytettiin projektin eri ulottuvuuksien tunnistamiseen ja tukemaan päätöksentekoprosessia. Lopuksi, yrityksen vartiointikohteessa lanseerattiin pilottiprojekti, jossa kerättiin henkilökunnan kokemuksia käytännön kokeilun ja kvalitatiivisen haastatteluprosessin kautta.
Teoreettinen tutkimus yhdessä empiiristen tulosten kanssa esittävät, että ohjelmisto X:ää voidaan käyttää tehokkaasti koulutuskäyttöön tietyillä edellytyksillä. Tämän tuloksen implikaatio on se, että yrityksen henkilökunnan täytyy sitoutua täysin prosessiin, jotta toivottavat tavoitteet saavutetaan. Toisaalta yrityksen vastuulle jää henkilökunnan motivoiminen, tukeminen ja ohjaaminen prosessin aikana.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, voiko ohjelmisto X:ää käyttää tehokkaasti koulutus-tarkoituksiin ja jos pystyy, niin miten. Securitas oli myös kiinnostunut e-oppimisesta yleisesti ja menetelmän kustannustehokkuudesta.
Tutkimuksen lähestymistapana oli kirjallinen tutkimustyö e-oppimisesta, sen ominaisuuksista sekä tehokkaasta käytöstä. Mahdollisia yritykselle soveliaita käyttökohteita tunnistettiin pohdinnan avulla. SWOT analyysia käytettiin projektin eri ulottuvuuksien tunnistamiseen ja tukemaan päätöksentekoprosessia. Lopuksi, yrityksen vartiointikohteessa lanseerattiin pilottiprojekti, jossa kerättiin henkilökunnan kokemuksia käytännön kokeilun ja kvalitatiivisen haastatteluprosessin kautta.
Teoreettinen tutkimus yhdessä empiiristen tulosten kanssa esittävät, että ohjelmisto X:ää voidaan käyttää tehokkaasti koulutuskäyttöön tietyillä edellytyksillä. Tämän tuloksen implikaatio on se, että yrityksen henkilökunnan täytyy sitoutua täysin prosessiin, jotta toivottavat tavoitteet saavutetaan. Toisaalta yrityksen vastuulle jää henkilökunnan motivoiminen, tukeminen ja ohjaaminen prosessin aikana.