Lykkyä lykätylle : Selvitys koululykkäysprosessista
Kauppinen, Matias (2015)
Kauppinen, Matias
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni pohjana on koululykkäysprossesin vaiheet ja selvitys. Tavoitteeni on selvittää koululykkäysprosessin vaiheet ja kuinka prosessi etenee. Halusin luoda selvityksen, jota voidaan käyttää esimerkiksi esiopetuksessa.
Teoreettinen viitekehys:
Teoriapohjana opinnäytetyössäni toimii koululykkäysprosessin eri vaiheiden selvittäminen ja prosessin eteneminen. Teoria sisältää lainsäädännön ja prosessin eri vaiheet aina kolmiportaisen tuen mallista toisen esiopetusvuoden suunnitteluun.
Metodologinen johdanto:
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Ainestona käytin sekä kirjallista aineistoa että haastattelujen perusteella saatua tietoa. Keräsin tiedon kirjoista, artikkeleista sekä haastatteluista. Aineiston perusteella laadin selvityksen koululykkäysprosessista.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Koululykkäysprosessissa on useita vaiheita, mutta se on teorian tasolla prosessi on helposti ymmärrettävä. Haastattelun perusteella todellisuus ei kuitenkaan ole näin. Selvitys oli tarpeellinen, koska sellaista ei ole aiemmin tehty opinnäytetyönä.
Opinnäytetyöni pohjana on koululykkäysprossesin vaiheet ja selvitys. Tavoitteeni on selvittää koululykkäysprosessin vaiheet ja kuinka prosessi etenee. Halusin luoda selvityksen, jota voidaan käyttää esimerkiksi esiopetuksessa.
Teoreettinen viitekehys:
Teoriapohjana opinnäytetyössäni toimii koululykkäysprosessin eri vaiheiden selvittäminen ja prosessin eteneminen. Teoria sisältää lainsäädännön ja prosessin eri vaiheet aina kolmiportaisen tuen mallista toisen esiopetusvuoden suunnitteluun.
Metodologinen johdanto:
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus. Ainestona käytin sekä kirjallista aineistoa että haastattelujen perusteella saatua tietoa. Keräsin tiedon kirjoista, artikkeleista sekä haastatteluista. Aineiston perusteella laadin selvityksen koululykkäysprosessista.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset:
Koululykkäysprosessissa on useita vaiheita, mutta se on teorian tasolla prosessi on helposti ymmärrettävä. Haastattelun perusteella todellisuus ei kuitenkaan ole näin. Selvitys oli tarpeellinen, koska sellaista ei ole aiemmin tehty opinnäytetyönä.