Start-up yrityksen markkinatutkimus : case: Yritys X
Lahtinen, Aki (2015)
Lahtinen, Aki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610273
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sähköisen hakupalvelun tarjoavan toimeksiantajayrityksen markkinatutkimusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista sisältöä ja palveluja toimeksiantajayrityksen nykyisillä internetsivuilla haluttaisiin nähdä, ja miten yritys saisi hankittua lisää aktiivisia kävijöitä sivuillensa.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä E-lomake-muodossa sekä fokusryhmätyyppisenä haastatteluna. Kyselytutkimus toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi ja sen tekemiseen käytettiin Laurea-ammattikorkeakoulun e-lomake-ohjelmaa. Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 111 vastaajaa. Fokusryhmähaastattelu-tyyppiseen tutkimukseen valittiin kuusi henkilöä, jotka vastasivat seitsemään eri kysymykseen koskien toimeksiantajayritystä, sen verkkosivuja ja yleisiä vapaa-ajansuunnittelutottumuksia. Fokusryhmähaastattelua hallinnoi Facebookissa tämän opinnäytetyön kirjoittaja. Haastattelu toteutettiin Facebookissa sijaitsevassa yksityisryhmässä. Tutkimuksessa toteuttamisen apuna käytettiin teoriaa tutkimuksen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä asiakassuhdemarkkinoinnista ja asiakasjohtamisesta.
Tulosten perustella tehtyjen johtopäätösten mukaan kyselytutkimuksen vastaajat sekä fokusryhmään osallistuneet henkilöt pitivät tärkeimpänä kehitysehdotuksena sisällön lisäämistä toimeksiantajayrityksen internetsivuille sekä jo olemassa olevan sisällön monipuolisuuden lisäämistä. Lisäksi toivottiin parannuksia internetsivujen yleiseen toimivuuteen, kuten esimerkiksi internetsivujen hakutoimintoon.
Molempien tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, jonka mukaan toimeksiantajayrityksen tarjoamalle hakupalvelulle on kysyntää, mutta palvelu koetaan vielä hieman liian keskeneräisenä, jotta se otettaisiin käyttöön. Toimeksiantajayrityksen tulisikin panostaa ensisijaisesti olemassa sisällön lisäämiseen, olevan sisällön monipuolisuuden parantamiseen ja internetsivujen yleisen toimivuuden parantamiseen.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä E-lomake-muodossa sekä fokusryhmätyyppisenä haastatteluna. Kyselytutkimus toteutettiin sekä suomeksi että englanniksi ja sen tekemiseen käytettiin Laurea-ammattikorkeakoulun e-lomake-ohjelmaa. Kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 111 vastaajaa. Fokusryhmähaastattelu-tyyppiseen tutkimukseen valittiin kuusi henkilöä, jotka vastasivat seitsemään eri kysymykseen koskien toimeksiantajayritystä, sen verkkosivuja ja yleisiä vapaa-ajansuunnittelutottumuksia. Fokusryhmähaastattelua hallinnoi Facebookissa tämän opinnäytetyön kirjoittaja. Haastattelu toteutettiin Facebookissa sijaitsevassa yksityisryhmässä. Tutkimuksessa toteuttamisen apuna käytettiin teoriaa tutkimuksen suunnittelusta ja toteutuksesta sekä asiakassuhdemarkkinoinnista ja asiakasjohtamisesta.
Tulosten perustella tehtyjen johtopäätösten mukaan kyselytutkimuksen vastaajat sekä fokusryhmään osallistuneet henkilöt pitivät tärkeimpänä kehitysehdotuksena sisällön lisäämistä toimeksiantajayrityksen internetsivuille sekä jo olemassa olevan sisällön monipuolisuuden lisäämistä. Lisäksi toivottiin parannuksia internetsivujen yleiseen toimivuuteen, kuten esimerkiksi internetsivujen hakutoimintoon.
Molempien tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä myös johtopäätös, jonka mukaan toimeksiantajayrityksen tarjoamalle hakupalvelulle on kysyntää, mutta palvelu koetaan vielä hieman liian keskeneräisenä, jotta se otettaisiin käyttöön. Toimeksiantajayrityksen tulisikin panostaa ensisijaisesti olemassa sisällön lisäämiseen, olevan sisällön monipuolisuuden parantamiseen ja internetsivujen yleisen toimivuuden parantamiseen.